Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Styła Michał, Adamkiewicz Przemysław, Cieplak Tomasz, Skowron Stanisław, Dmowski Artur, Stokłosa Józef
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 24
Wolumen/Tom: 14
Numer artykułu: 8260
Strony: 1 - 31
Impact Factor: 3,252
Web of Science® Times Cited: 4
Scopus® Cytowania: 5
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 grudnia 2021
Abstrakty: angielski
This article presents research results on a smart building prediction, navigation and asset management system. The main goal of this work was to combine all comfort subsystems, such as lighting, heating or air conditioning control, into one coherent management system supported by navigation using radio tomographic imaging techniques and computational intelligence in order to improve the building’s ability to track users and then maximize the energy efficiency of the building by analyzing their behavior. In addition, the data obtained in this way were used to increase the quality of navigation services, improve the safety and ergonomics of using the room access control system and create a centralized control panel enriched with records of the working time of individual people. The quality of the building’s user habit learning is ensured by a network of sensors collecting environmental data and thus the setting values of the comfort modules. The advantage of such a complex solution is an increase in the accuracy of navigation services provided, an improvement in the energy balance, an improvement in the level of safety and faster facility diagnostics. The solution uses proprietary small device assemblies with implementation of popular wireless transmission standards such as Bluetooth, Wi-Fi, ZigBee or Z-Wave. These PANs (personal area networks) are used to update and transmit environmental and navigation data (Bluetooth), to maintain the connection of other PANs to the master server (Wi-Fi) and to communicate with specific end devices (ZigBee and Z-Wave).