Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Zawada-Michałowska Magdalena, Pieśko Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 24
Wolumen/Tom: 14
Numer artykułu: 7591
Strony: 1 - 22
Impact Factor: 3,748
Web of Science® Times Cited: 6
Scopus® Cytowania: 6
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The project/research was financed in the framework of the project Lublin University of Technology-Regional Excellence Initiative, funded by the Polish Ministry of Science and Higher Education (contract no. 030/RID/2018/19).
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 10 grudnia 2021
Abstrakty: angielski
The paper presents an evaluation of post-machining deformations of thin-walled elements as regards the mechanical properties of the applied, rolled semi-finished products. Nowadays, wrought aluminum alloys, supplied primarily in the form of rolled plates, are widely applied in the production of thin-walled integral parts. Considering the high requirements for materials, especially in the aviation sector, it is important to be aware of their mechanical properties and for semi-finished products delivered after plastic working to take into account the so-called “technological history” concerning, inter alia, the direction of rolling. The study focused on determining the influence of the ratio of the tension direction to the rolling direction on the selected mechanical properties of the EN AW-2024 T351 aluminum alloy depending on the sample thickness and its relation to the defor- mation of thin-walled parts. Based on the obtained results, it was found that the sample thickness and the ratio of the tension direction to the rolling direction affected the mechanical properties of the selected aluminum alloy, which in turn translated into post-machining deformations. Summa- rizing, the textured surface layer had a significant impact on the mentioned deformation. Greater deformations were noted for samples made of a semi-finished product with a thickness of 5 mm in comparison to 12 mm. It was the result of the influence of the surface layer, which at lower thickness had a higher percentage of contents than in thicker samples.