Numerical calculations of the autorotating rotor under transient conditions
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
40
Lista 2021
Status: | |
Autorzy: | Czyż Zbigniew, Kazimierska Agnieszka, Karpiński Paweł, Skiba Krzysztof |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2021 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Wolumen/Tom: | 2130 |
Numer artykułu: | 012030 |
Strony: | 1 - 7 |
Scopus® Cytowania: | 0 |
Bazy: | Scopus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | TAK |
Nazwa konferencji: | VI International Conference of Computational Methods in Engineering Science |
Skrócona nazwa konferencji: | CMES 2021 |
URL serii konferencji: | LINK |
Termin konferencji: | 25 listopada 2021 do 27 listopada 2021 |
Miasto konferencji: | Zamość |
Państwo konferencji: | POLSKA |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 13 grudnia 2021 |
Abstrakty: | angielski |
It is necessary to evaluate the performance of the main rotor in design stages of a rotorcraft to obtain the assumed lift force and low aerodynamic drag. This paper presents the CFD numerical analysis of the autorotating rotor under transient conditions. Auto-rotation is particularly important in the case of gyrocopters, while in the case of helicopters it is related to flight safety. The calculations allowed us to obtain aerodynamic forces and torque as a function of rotor azimuth for individual rotor blades. The analysis was performed for a rotor tilted by 15 degrees toward the airflow direction. A geometric model was created for the calculations and then a computational model was created in Ansys Fluent software. The k-ω SST model was adopted as the turbulence model which considers the turbulence kinetic energy and its unit dissipation. The obtained results are presented in a rotor and flow coordinate system. |