Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
200
Lista 2021
Status:
Autorzy: Jedliński Łukasz, Syta Arkadiusz, Gajewski Jakub, Jonak Józef
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 190
Numer artykułu: 110721
Strony: 1 - 26
Web of Science® Times Cited: 7
Scopus® Cytowania: 7
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The project/research was financed in the framework of the Project Lublin University of Technology – Regional Excellence Initiative, funded by the Polish Ministry of Science and Higher Education (contract no.030/RID/2018/19).
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
Linear and nonlinear analyses served to detect the degree of tooth damage in a cylindrical gear. The gear in question is widely used in industrial applications and is often subject to gear tooth damage. Multiple-sourced vibrations affecting the test stand may distort or conceal the vibration components responsible for tooth failure. Given its construction, the test stand offers low stiffness, and additional control and measurement equipment further contribute to overall vibrations. Therefore, the vibration signal is likely to contain various disturbances, which further hinder correct diagnosis. Basic vibroacoustic signal analysis methods, which were employed at a preliminary stage, failed to produce unambiguous and satisfactory results. Hence, nonlinear recurrence analysis of gear operation dynamics was applied. It is assumed that the occurrence of damage to the gear will impede the regularity of drive transmission. The adopted research method addresses the limitations of a two-state diagnosis of gear condition (no damage/damage) by allowing the extent of gear tooth damage to be specified.