Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Majewski Grzegorz, Szeląg Bartosz, Białek Anita, Stachura Michał, Wodecka Barbara, Anioł Ewa, Wdowiak Tomasz, Brandyk Andrzej, Rogula-Kozłowska Wioletta, Łagód Grzegorz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 24
Wolumen/Tom: 14
Numer artykułu: 8397
Strony: 1 - 39
Impact Factor: 3,252
Web of Science® Times Cited: 2
Scopus® Cytowania: 3
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 13 grudnia 2021
Abstrakty: angielski
An innovative method was proposed to facilitate the analyses of meteorological conditions and selected air pollution indices’ influence on visibility, air quality index and mortality. The constructed calculation algorithm is dedicated to simulating the visibility in a single episode, first of all. It was derived after applying logistic regression methodology. It should be stressed that eight visibility thresholds (Vis) were adopted in order to build proper classification models with a number of relevant advantages. At first, there exists the possibility to analyze the impact of independent variables on visibility with the consideration of its’ real variability. Secondly, through the application of the Monte Carlo method and the assumed classification algorithms, it was made possible to model the number of days during a precipitation and no-precipitation periods in a yearly cycle, on which the visibility ranged practically: Vis < 8; Vis = 8–12 km, Vis = 12–16 km, Vis = 16–20 km, Vis = 20–24 km, Vis = 24–28 km, Vis = 28–32 km, Vis > 32 km. The derived algorithm proved a particular role of precipitation and no-precipitation periods in shaping the air visibility phenomena. Higher visibility values and a lower number of days with increased visibility were found for the precipitation period contrary to no-precipitation one. The air quality index was lower for precipitation days, and moreover, strong, non-linear relationships were found between mortality and visibility, considering precipitation and seasonality effects.