Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2021
Status:
Warianty tytułu:
Comparison of the exhaust emissions of heavy-duty vehicle engines powered by diesel fuel (DF) and natural gas (LNG) in real operation conditions
Autorzy: Šarkan Branislav, Kuranc Andrzej, Sejkorová Marie, Caban Jacek, Loman Michal
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 101
Numer artykułu: 135812
Strony: 37 - 41
Impact Factor: 0,5
Web of Science® Times Cited: 3
Scopus® Cytowania: 5
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 2 stycznia 2022
Abstrakty: polski | angielski
Celem pracy było wykorzystanie procedury, dzięki której możliwa jest kwantyfikacja charakterystyki eksploatacyjnej ciągników siodłowych, jednego zasilanego olejem napędowym (ON) i drugiego zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG). Przedmiotem badań było ustalenie, który z tych ciągników podczas eksploatacji w drogowym transporcie towarowym jest mniej szkodliwy dla środowiska i generuje mniej spalin oraz zużywa mniej paliwa. Oceny pojazdów dokonano na podstawie prób drogowych na określonej trasie z wykorzystaniem zestawów transportowych składających się z ciągnika siodłowego oraz naczepy z cysterną. Podczas pomiaru rejestrowano dane pomiarowe z analizatora spalin samochodowych oraz aparatury diagnostycznej podłączonej do układów sterowania silników, zamontowanych w ocenianych samochodach ciężarowych.
The compn. of exhaust gases (CO, CO2 , HC and NOx) emitted by 2 trucks powered by diesel oil or liquefied natural gas, covering the same route with or without a load, was analyzed. A procedure was used to quantify the operational characteristics of the tractor units. Lower CO2 , HC and NOx emissions and higher CO emissions were found for the LNG-powered vehicle compared to the diesel-powered vehicle.