Porównanie emisji spalin z silników pojazdów ciężarowych zasilanych olejem napędowym (ON) oraz gazem ziemnym (LNG) w warunkach rzeczywistej eksploatacji
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
70
Lista 2021
Status: | |
Warianty tytułu: |
Comparison of the exhaust emissions of heavy-duty vehicle engines powered by diesel fuel (DF) and natural gas (LNG) in real operation conditions
|
Autorzy: | Šarkan Branislav, Kuranc Andrzej, Sejkorová Marie, Caban Jacek, Loman Michal |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2022 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 1 |
Wolumen/Tom: | 101 |
Numer artykułu: | 135812 |
Strony: | 37 - 41 |
Impact Factor: | 0,5 |
Web of Science® Times Cited: | 3 |
Scopus® Cytowania: | 5 |
Bazy: | Web of Science | Scopus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 2 stycznia 2022 |
Abstrakty: | polski | angielski |
Celem pracy było wykorzystanie procedury, dzięki której możliwa jest kwantyfikacja charakterystyki eksploatacyjnej ciągników siodłowych, jednego zasilanego olejem napędowym (ON) i drugiego zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG). Przedmiotem badań było ustalenie, który z tych ciągników podczas eksploatacji w drogowym transporcie towarowym jest mniej szkodliwy dla środowiska i generuje mniej spalin oraz zużywa mniej paliwa. Oceny pojazdów dokonano na podstawie prób drogowych na określonej trasie z wykorzystaniem zestawów transportowych składających się z ciągnika siodłowego oraz naczepy z cysterną. Podczas pomiaru rejestrowano dane pomiarowe z analizatora spalin samochodowych oraz aparatury diagnostycznej podłączonej do układów sterowania silników, zamontowanych w ocenianych samochodach ciężarowych. | |
The compn. of exhaust gases (CO, CO2 , HC and NOx) emitted by 2 trucks powered by diesel oil or liquefied natural gas, covering the same route with or without a load, was analyzed. A procedure was used to quantify the operational characteristics of the tractor units. Lower CO2 , HC and NOx emissions and higher CO emissions were found for the LNG-powered vehicle compared to the diesel-powered vehicle. |