Zgadzam się
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
Materiały i technika warsztatu Giovanniego Battisty Falconiego na przykładzie badań w kaplicy Tyszkiewiczów przy bazylice pw. św. Stanisława w Lublinie
Wykonane badania potwierdziły słuszność przyjętego założenia o przestrzeganiu receptury
na przygotowanie zaprawy, podczas wykonywania dekoracji sztukatorskiej w warsztacie
sztukatorskim Falconiego, (rodzaj, sposób przygotowania i proporcje składników). Wynika
stąd możliwość odróżnienia sztukaterii warsztatu Falconiego od dekoracji wykonanych
przez innych sztukatorów i zapraw oryginalnych od późniejszych uzupełnień. Dla badanej
dekoracji w dekoracji stosowano takie same materiały: węglan wapnia, gips i piasek. Różnice
dotyczą proporcji poszczególnych składników i występowania dodatków organicznych.
Pozostałe dekoracje, przypisane przez historyków sztuki na podstawie podobieństw stylistyki
różnią się jedynie w niewielkim stopniu, większa ilość różnic pojawia się dla sztukaterii
przypisanych jedynie hipotetycznie, a w czasie kolejnych analiz odrzuconych.
W przyszłych badaniach sztukaterii należy uwzględnić warunki odnośnie sposobu
pobierania próbek. Miejsca pobrania próbek należy ustalić analizując formę dekoracji sztukatorskiej, określając różnice w technice wykonania, którą mogłaby potwierdzić
analiza materiału. Ponadto, należy w każdej dekoracji sztukatorskiej pobierać przynajmniej
trzy próbki ze sklepienia czy stropu i ze ścian, gdyż mogą się one różnić np.
zawartością gipsu
The research carried out has confirmed the correctness of the assumption that the recipe
for preparation of mortar was followed at making stucco decoration in Giovanni Battista
Falconi’s stucco workshop (type, manner of preparation and proportion of ingredients).
Hence, it is possible to distinguish between the stuccowork from Falconi’s workshop
and decorations made by other stuccoists, as well as between original mortar and
later supplements. The same materials were used in the examined decoration: calcium
carbonate, gypsum and sand. Differences pertain to the proportion of various ingredients
and the presence of organic additions. Other decorations, classified by art historians on
the basis of stylistic similarities, are only slightly different. More differences can be found
for stuccoes classified only hypothetically and rejected during subsequent analyses.
In future surveys of stuccoes, the way of sampling should be taken into account. Sampling
places should be determined by examining the form of a stucco decoration and specifying
differences in technique which could be confirmed by an analysis of the material.
Furthermore, at least three samples should be taken from the vault or ceiling and from the
walls for each stucco decoration because they may differ in terms of e.g. gypsum content