Materiały i technika warsztatu Giovanniego Battisty Falconiego na przykładzie badań w kaplicy Tyszkiewiczów przy bazylice pw. św. Stanisława w Lublinie
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
5
spoza listy
Status: | |
Autorzy: | Klimek Beata |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2021 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Wolumen/Tom: | 23 |
Strony: | 157 - 173 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 7 grudnia 2021 |
Abstrakty: | polski | angielski |
Wykonane badania potwierdziły słuszność przyjętego założenia o przestrzeganiu receptury na przygotowanie zaprawy, podczas wykonywania dekoracji sztukatorskiej w warsztacie sztukatorskim Falconiego, (rodzaj, sposób przygotowania i proporcje składników). Wynika stąd możliwość odróżnienia sztukaterii warsztatu Falconiego od dekoracji wykonanych przez innych sztukatorów i zapraw oryginalnych od późniejszych uzupełnień. Dla badanej dekoracji w dekoracji stosowano takie same materiały: węglan wapnia, gips i piasek. Różnice dotyczą proporcji poszczególnych składników i występowania dodatków organicznych. Pozostałe dekoracje, przypisane przez historyków sztuki na podstawie podobieństw stylistyki różnią się jedynie w niewielkim stopniu, większa ilość różnic pojawia się dla sztukaterii przypisanych jedynie hipotetycznie, a w czasie kolejnych analiz odrzuconych. W przyszłych badaniach sztukaterii należy uwzględnić warunki odnośnie sposobu pobierania próbek. Miejsca pobrania próbek należy ustalić analizując formę dekoracji sztukatorskiej, określając różnice w technice wykonania, którą mogłaby potwierdzić analiza materiału. Ponadto, należy w każdej dekoracji sztukatorskiej pobierać przynajmniej trzy próbki ze sklepienia czy stropu i ze ścian, gdyż mogą się one różnić np. zawartością gipsu | |
The research carried out has confirmed the correctness of the assumption that the recipe for preparation of mortar was followed at making stucco decoration in Giovanni Battista Falconi’s stucco workshop (type, manner of preparation and proportion of ingredients). Hence, it is possible to distinguish between the stuccowork from Falconi’s workshop and decorations made by other stuccoists, as well as between original mortar and later supplements. The same materials were used in the examined decoration: calcium carbonate, gypsum and sand. Differences pertain to the proportion of various ingredients and the presence of organic additions. Other decorations, classified by art historians on the basis of stylistic similarities, are only slightly different. More differences can be found for stuccoes classified only hypothetically and rejected during subsequent analyses. In future surveys of stuccoes, the way of sampling should be taken into account. Sampling places should be determined by examining the form of a stucco decoration and specifying differences in technique which could be confirmed by an analysis of the material. Furthermore, at least three samples should be taken from the vault or ceiling and from the walls for each stucco decoration because they may differ in terms of e.g. gypsum content |