Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Małek Arkadiusz, Dudziak Andrzej, Stopka Ondrej, Caban Jacek, Marciniak Andrzej, Rybicka Iwona
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 6
Wolumen/Tom: 15
Numer artykułu: 2137
Strony: 1 - 18
Web of Science® Times Cited: 4
Scopus® Cytowania: 4
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 15 marca 2022
Abstrakty: angielski
Zero-emission transport is a very important topic that is increasingly taken up by many institutions and research centers around the world. However, the zero-emissivity of the vehicle is quite a complex issue, which should be understood as not only the lack of emissions during the operation of the vehicle, but also the provision of clean energy to the vehicle. In this approach, charging the battery of an electric vehicle from renewable sources—a photovoltaic (PV) farm—and its operation can be considered as a totally zero-emission form of transport. The article presents a PV system containing two micro-installations with a capacity of up to 40 kWp each to supply electricity to two parts of the Lublin Science and Technology Park (LSTP) building. Thanks to the innovative monitoring system, it was possible to analyze the consumption and production as well as the effective use of electricity. Statistical analyses of consumption (charging the electric vehicle battery) and electricity production by the PV installation were carried out. It was found that charging an electric vehicle could be a good way to use the surplus energy production from the farm and thus a faster repayment on investment in the PV farm installation.