Aspekty jakości pejzażu w sztuce jako forma dialogu z rzeczywistością
Fragment książki (Rozdział w monografii)
MNiSW
20
Poziom I
Status: | |
Warianty tytułu: |
Educational aspects of landscape in art as a form of dialogue with reality
|
Autorzy: | Szubartowska Alicja, Śniadkowski Mariusz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Strony: | 181 - 202 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 30 grudnia 2021 |
Abstrakty: | polski | angielski |
Przyroda od zawsze stanowiła źródło inspiracji w sztuce, a pejzaż stanowił artystyczną reprezentację widzianego świata. Istotą krajobrazu jest bogata, złożona, fascynująca mnogość, nieustanna, dynamiczna zmienność. Przez tą formę wyrazu można wychowywać człowieka na płaszczyznach rozumu, woli i emocji. Sztuka bowiem ma wpływ na rozwój człowieka nie tylko pobudzając ekspresję twórczą odbiorcy, ale również ucząc współprzeżywania i kształtując zdolność empatii, budując aktywny stosunek do rzeczywistości społecznej. Dzieła sztuki mają skłonić osobę do zastanowienia się i poruszyć ludzi o stereotypowym sposobie myślenia, bezkrytycznych wobec otaczającego świata, karmiących się kulturą masową. Proces ten jest pozytywny wychowawczo, gdyż skłania do przemyśleń i wyboru wartości. | |
Nature has always been a source of inspiration in art, and landscape has been an artistic representation of the seen world. The essence of landscape is its rich, complex, fascinating multiplicity and constant, dynamic changeability. Through this form of expression man can be educated on the levels of reason, will and emotions. Art has an impact on human development not only by stimulating the creative expression of the recipient, but also by teaching empathy and shaping the capacity for empathy, building an active attitude to social reality. Works of art are supposed to make a person think and move people with a stereotypical way of thinking, uncritical of the surrounding world, feeding on mass culture. This process is educationally positive, as it encourages reflection and the choice of values. |