Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2021
Status:
Autorzy: Kliza Rafał, Ścisłowski Karol, Siadkowska Ksenia, Padyjasek Jacek, Wendeker Mirosław
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 18
Strony: 5 - 19
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work has been financed by the National Center for Research and Development under the LIDER IX program. Grant Agreement No. LIDER/45/0177/L-9/17/NCBR/2018.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 21 marca 2022
Abstrakty: angielski
This paper investigates the strenght of a conceptual main rotor blade dedicated to an unmanned helicopter. The blade is made of smart materials in order to optimize the efficiency of the aircraft by increasing its aerodynamic performance. This purpose was achieved by performing a series of strength calculations for the blade of a prototype main rotor used in an unmanned helicopter. The calculations were done with the Finite Element Method (FEM) and software like CAE (Computer-Aided Engineering) which uses advanced techniques of computer modeling of load in composite structures. Our analysis included CAD (Computer-Aided Design) modeling the rotor blade, importing the solid model into the CAE software, defining the simulation boundary conditions and perform- ing strength calculations of the blade spar for selected materials used in aviation, i.e. fiberglass and carbon fiber laminate. This paper presents the results and analysis of the numerical calculations.