Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
15
Lista A
Status:
Warianty tytułu:
Analiza działania dublowanego systemu sterowania w stanach awaryjnych
Autorzy: Jakliński Piotr
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 15
Strony: 266 - 272
Impact Factor: 0,505
Web of Science® Times Cited: 3
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus | BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 16 kwietnia 2013
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono analizę działania dublowanego systemu sterowania silnika lotniczego ASz-62IR-16E w stanach awaryjnych. Opisano badania stanowiące fragment próby dowodowej zgodnej z normą CS-E. Silnik wyposażony był w prototypowy, elektroniczny układ sterowania wtryskiem paliwa. Próby wykonano na stoisku hamownianym silników lotniczych tłokowych ASz- 62IR w WSK „PZL-Kalisz” S.A. Badano odporność układu na pojedyncze awarie czujników oraz oceniano skutki tych awarii. Wykonano próby, w których symulowano awarie czujników prędkości obrotowej, ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym i temperatury silnika. Wyniki tych prób opisano i przedstawiono na wykresach przebiegów czasowych oraz przeprowadzono ich analizę. Artykuł zakończono podsumowaniem.
The paper presents an analysis of the ASz-62IR-16E aircraft engine dual control system during failure conditions. The studies which are part of the certification tests in accordance with CS-E are described. The engine was equipped with a prototype electronic fuel injection control system. The experiments were conducted on the ASz-62IR-series piston aircraft engine test stand located in WSK “PZL-Kalisz” S.A. Robustness of the electronic control system has been studied for a single sensor failures and the effects of these failures have been evaluated. The tests included simulated failures of engine speed, manifold air pressure and engine temperature sensors. The results of these tests were described and presented on the time-domain charts. The paper concludes with an analysis and a summary.