Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Józwik Jerzy, Biruk-Urban Katarzyna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 514 - 519
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: International Workshop on Metrology for AeroSpace
Skrócona nazwa konferencji: MetroAeroSpace 2022
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 27 czerwca 2022 do 29 czerwca 2022
Miasto konferencji: Pisa
Państwo konferencji: WŁOCHY
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
Wide application of polymers in automotive or aerospace industries is caused by their good properties, like low weight and good tribological properties, what is important especially for mating surfaces. Polymers are widely used in engineering applications in which friction and wear are critical. This paper presents the wear characteristics of 7 different polymers using a pin- on-disc testing machine, their surface assessment using KEYENCE VHS 5000 and measurements of roughness parameters using ROMMEL TESTER TlO00. The paper also presents the results of the evaluation of the value of the friction force and the coefficient of friction in strictly defined time intervals t (0-1 min, 1-3 min, 3-6 min, 6-10 min). Understanding friction coefficients and friction forces allowed to increase the interpretative correctness of mass and volumetric wear. Based on the research, it was found that the best properties in terms of mass consumption has the polymer PElO00+oil with a loss of 6,13 mm3 and which was characterized by the highest roughness (parameters Ra and Rz) before friction. Before friction PA66+MoS2 was characterized by the lowest roughness, but after the friction test is characterized by the highest suńace roughness.