Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Dziedzic Krzysztof, Barszcz Marcin
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 231 - 240
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This article has been supported by the Polish National Agency for Academic Exchange under Grant No. PPI/APM/2019/1/00004 titled “3D DIGITAL SILK ROAD”.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 11 lipca 2022
Abstrakty: angielski
This work concerns the issue of proper selection of technologies and tools for teaching students in the field of 3D computer graphics at the Faculty of Computer Science at the Lublin University of Technology. The article describes the methodology for the preparation of didactic materials, the selection method of technologies and programs needed to conduct classes, individual tasks for students and the method of evaluation of their work. The process of distance learning is presented on the example of post-processing models of archaeological artefacts from the Silk Road area. The post-processing of 3D scanning data includes: (1) initial point cloud processing (2) grid models creation, (3) the received models inspection, (4) texturing and mapping, and finally (5) model optimisation. This is an example of practical use of computer graphics technologies to preserve cultural heritage. During the work with the models the following software was used: Artec Studio, MeshLab and Gimp. Microsoft Teams was used to communicate with the students. The Moodle platform was used to exchange and share materials. The material for processing was obtained using 3D optical scanning in Uzbekistan. Post-processing of 3D mesh models was carried out in the direction of their later use in presentations and multimedia exhibitions.