Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
15
Lista A
Status:
Warianty tytułu:
Mikrobiologiczna jakość powietrza w polskich szkołach
Autorzy: Dumała Sławomira, Dudzińska Marzenna
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 15
Strony: 231 - 244
Impact Factor: 0,806
Web of Science® Times Cited: 25
Bazy: Web of Science | Web of Science
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: Po opublikowaniu
Abstrakty: polski
Większość ludzi spędza ponad 90% swojego życia wewnątrz pomieszczeń m.in.: w domach, biurach i szkołach, gdzie narażeni są na działanie róznych czynników środowiska wewnętrzengo (np. bioaerozoli) wpływających na ich zdrowie i kondycję fizyczną. Dlatego w ostatnich latach stale rośnie zainteresowanie badaniami wewnętrznych zanieczyszczeń biologicznych. Celem tych badań jest nie tylko szacunkowa ocena ilości mikroorganizmów w powietrzu, ale również ich identyfikacja i określenie czynników wpływających na skład bioaerozolu wewnątrz pomieszczeń. Biologiczne zanieczyszczenie powietrza w pomieszczeniach jest najczęściej spowodowane przez bakterie i grzyby. Nie tylko samo ich występowanie w formie żywych komórek patogennych może być szkodliwe dla zdrowia, ale również wydzielane przez nie substancje stanowią spore zagrożenie. W artykule zbadano szkoły z terenu Lublina pod kątem zanieczyszczeń mikrobiologicznych. Badania przeprowadzono podczas okresu grzewczego (marzec) i bez ogrzewania (maj). Próbki powietrza pobierano przed lekcją oraz podczas jej trwania. Zidentyfikowano następujące bakterie i grzyby: Bacillus lentus, Bacillus licheniformis, Bacillus pumilus, Bacillus cereus, Pseudomonas stutzeri, Micrococcus ssp. Staphylococcus xylosus, Staphylococcus haemolyticus, Acremonium, Aerobasidium, Aspergillus, Aspergillusniger, Alternaria, Cladosporium, Epicocum, Mucor, Penicilinium. Wśród tych drobnoustrojów wykryto obecność mikroorganizmów chorobotwórczych o silnym działaniu uczulającym.