Gospodarka obiegu zamkniętego – szanse dla przedsiębiorstw, wyzwania dla marketingu
Fragment książki (Rozdział w monografii)
MNiSW
20
Poziom I
Status: | |
Autorzy: | Szymoniuk Barbara |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Strony: | 209 - 229 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
W gospodarce obiegu zamkniętego (GOZ) wartość produktów, materiałów i zasobów jest utrzymywana tak długo, jak to możliwe, a wytwarzanie odpadów jest ograniczone do minimum. Wzrost gospodarczy wymaga wówczas mniejszego zużycia zasobów naturalnych przy ograniczonym wpływie na środowisko. Przedsiębiorstwa, jako podmioty gospodarki obiegu zamkniętego, osiągają większą zyskowność niż te, które funkcjonują w tradycyjnej gospodarce. W rozdziale zostały przedstawione efektywne, sprawdzone w praktyce modele biznesowe GOZ: łańcuch dostaw obiegu zamkniętego, odzyskiwanie i recykling, wydłużanie życia produktu, platformy współdzielenia i współużytkowania oraz świadczenie usług z wykorzystaniem oferowanych produktów. Wdrażanie tych modeli wymaga zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, a także zmian w strategiach marketingowych. Omówione wyzwania dla marketingu wiążą się z opracowaniem innowacyjnych koncepcji cyrkularnego produktu i jego komunikacji, a także dostarczania i wyceny cyrkularnych ofert. |