Od błędu ludzkiego do zmienności wydajności – ewolucja paradygmatu zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
5
spoza listy
Status: | |
Autorzy: | Laskowski Jan |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2022 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Strony: | 18 - 22 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 14 września 2022 |
Abstrakty: | polski |
Obecnie lotnictwo jest bardzo skomplikowanym systemem społeczno-technologicznym, w którym zachodzą złożone interakcje i sprzężenia wpływające na bezpieczeństwo zachodzących tam procesów. Dlatego też wraz z rozwojem transportu lotniczego ewoluowały również metody i systemy zarządzania bezpieczeństwem. Dynamika tych zmian powoduje, że nie-ustannie zmienia się również samo podejście do kwestii bezpieczeństwa w lotnictwie. Celem artykułu jest scharakteryzowanie zachodzących na przestrzeni czasu zmian w sposobie po-strzegania paradygmatu bezpieczeństwa w lotnictwie. Wartykule dokonano krytycznej anali-zy literatury i materiałów źródłowych, w wyniku czego wyodrębniono i zdefiniowano trady-cyjny paradygmat bezpieczeństwa – Safety-I, będący jego rozszerzeniem, obowiązujący obecnie paradygmat Safety-II oraz formującą się dopiero, holistyczną koncepcję inżynierii odporności, gdzie bezpieczeństwo postrzegane jest jako jeden z czynników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania złożonego systemu socjotechnicznego, jakim jest bez wątpienia współczesne lotnictwo. |