Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Autorzy: Laskowski Jan
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 2
Strony: 18 - 22
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 14 września 2022
Abstrakty: polski
Obecnie lotnictwo jest bardzo skomplikowanym systemem społeczno-technologicznym, w którym zachodzą złożone interakcje i sprzężenia wpływające na bezpieczeństwo zachodzących tam procesów. Dlatego też wraz z rozwojem transportu lotniczego ewoluowały również metody i systemy zarządzania bezpieczeństwem. Dynamika tych zmian powoduje, że nie-ustannie zmienia się również samo podejście do kwestii bezpieczeństwa w lotnictwie. Celem artykułu jest scharakteryzowanie zachodzących na przestrzeni czasu zmian w sposobie po-strzegania paradygmatu bezpieczeństwa w lotnictwie. Wartykule dokonano krytycznej anali-zy literatury i materiałów źródłowych, w wyniku czego wyodrębniono i zdefiniowano trady-cyjny paradygmat bezpieczeństwa – Safety-I, będący jego rozszerzeniem, obowiązujący obecnie paradygmat Safety-II oraz formującą się dopiero, holistyczną koncepcję inżynierii odporności, gdzie bezpieczeństwo postrzegane jest jako jeden z czynników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania złożonego systemu socjotechnicznego, jakim jest bez wątpienia współczesne lotnictwo.