Badania materiału wałka uszkodzonej turbosprężąrki silnika samochodowego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
4
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Drozd Kazimierz |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Wolumen/Tom: | 93 |
Strony: | 59 - 66 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Praca zawiera wyniki podstawowych badań materiału wałka uszkodzonej turbosprężarki silnika spalinowego ZS. Celem badań było określenie czy przyczyny uszkodzenia jednej z turbosprężarek mogą być związane z ukrytymi wadami materiałowymi. Program badań obejmował badanie przełomów i mikrotwardości materiału wałka oraz wykonanie badań mikroskopowych zgładów. W wyniku badań stwierdzono, że w strukturze nie występują ukryte wady materiałowe. Mikrotwardość rdzenia wałka była zbyt duża, dlatego charakteryzował się małą plastycznością. Główną przyczyną uszkodzenia turbosprężarki było ciało obce nieznanego pochodzenia. | |
The paper contains results of basic material research of turbocharger shaft of diesel engine. Thegoal of the tests was to check if the material defects were responsible for damage of turbocharger. Thescope of research contained investigation of the fractures and microhardness of the shaft material. Themicrostructure of samples from damaged turbocharger shaft were also observed. Inresult of the material cause of damages were eliminated, particularly there were noticed the material hadn't hidden defects. However, microhardness of the core of shaft was too high and that was the reason of low plasticity. From the material point of view, both tested shafts would be qualified as good and able to work. The main cause of damage was foreign object genesis of which was not known. |