Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
120
Poziom I
Status:
Warianty tytułu:
Flexibility in the functioning of commercial enterprises in the e-commerce sector. flexibility management in an internet company
Autorzy: Buraczyńska Barbara
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Serie:
Monografie - Politechnika Lubelska
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Liczba stron: 405
Miejsce wydania: Lublin
Wydawnictwo: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 6 grudnia 2022
Abstrakty: polski | angielski
Nieprzewidywalne i zmienne otoczenie, w którym działają przedsiębiorstwa, wymusza elastyczność ich funkcjonowania tj. właściwe reagowanie na pojawia- jące się zmiany. Poszczególne organizacje mogą charakteryzować się elastyczno- ścią w zakresie różnych działań oraz mniejszą lub większą szybkością reakcji na zmiany. Problematyka elastyczności przedsiębiorstw w Polsce i na świecie była podejmowana przez wielu badaczy. Jednak w literaturze przedmiotu istnieje niewiele badań naukowych poruszających tematykę elastyczności w kontekście funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych, a szczególnie przedsiębiorstw z szybko rozwijającego się sektora e-commerce. W rozprawie, opierając się na przeglądzie literatury oraz badaniach studiów przypadków, przedstawiono konceptualizację pojęcia elastyczności oraz rodzajów elastyczności w odniesieniu do przedsiębiorstw e-commerce. Zidentyfikowano zarówno rodzaje elastyczności typowe dla przedsiębiorstw handlowych, jak i specyficzne tylko dla sektora e-commerce. Zaproponowano też mierniki różnych rodzajów elastyczności e-commerce, które zostały wykorzystane w badaniach kwestionariuszowych. Na podstawie badań ilościowych określono stan elastyczności przedsiębiorstw handlowych z sektora e-commerce oraz wykazano, że największe znaczenie dla ich działalności mają: elastyczność asortymentu oraz elastyczność cen i marż. Analiza badań kwestionariuszowych pozwoliła też ocenić skalę wpływu poszcze- gólnych czynników na różne rodzaje elastyczności przedsiębiorstwa e-commerce oraz ujawnić wpływ stanu elastyczności na zmienne związane z jego sukcesem rynkowym, a przede wszystkim na wizerunek w sieci oraz poziom obsługi klientów. Efektem przeprowadzonych badań jest model układu zależności przyczynowo-skutkowych najważniejszych elastyczności w przedsiębiorstwie e-commerce, który objaśnia powiązania występujące pomiędzy najważniejszymi elastycznościami a ich determinantami oraz pomiędzy najważniejszymi elastycz- nościami a zmiennymi związanymi z sukcesem rynkowym przedsiębiorstwa. Na podstawie tego modelu oraz bogatej opracowanej wiedzy o rodzajach i zależ- nościach związanych z elastycznością, w pracy zaprezentowano również menedżerski model zarządzania elastycznością przedsiębiorstwa e-commerce, który służy kształtowaniu odpowiednich poziomów elastyczności przedsiębior- stwa. W konsekwencji badania dostarczają wielu wytycznych i wskazówek uelastyczniania przedsiębiorstw e-commerce oraz zarządzania ich elastycznością.
The unpredictable and changeable environment in which enterprises operate, forces their operation to be flexible, i.e. to react properly to the changes that occur. Organizations can be flexible in various activities and a greater or lesser rate of response to changes. In Poland and in the world the issue of flexibility of enterprises has been taken up by many researchers. However, there are few scientific studies in the literature on the subject of flexibility in the context of the functioning of commercial enterprises, especially enterprises from the rapidly growing e-commerce sector. The dissertation, based on a review of the literature and research of case studies, presents the conceptualization of the concept of flexibility and types of flexibility in relation to e-commerce enterprises. Both types of flexibility typical for commercial enterprises and specific only for the e-commerce sector were identified. Measures of various types of e-commerce flexibility, which were used in the questionnaire research, were also proposed. On the basis of quantitative research, the state of flexibility of trade enterprises from the e-commerce sector was determined and it was shown that the following are of the greatest importance for their operations: the flexibility of the assortment as well as the flexibility of prices and margins. The analysis of the questionnaire surveys also allowed to assess the scale of the impact of individual factors on various types of flexibility of enterprises operating in the e-commerce sector and to reveal the impact of the state of flexibility on the variables related to the market success of an e-commerce enterprise, and above all on the image in the Internet and the level of customer service. The result of the research is a model of the system of cause-and-effect relationships of the most important flexibility in an e-commerce enterprise, which explains the connections between the most important flexibility and their determinants, and between the most important flexibility and variables related to the company's market success. Based on this model and the extensive knowledge developed about the types and dependencies.