Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Mamcarz Piotr, Madleňák Radovan, Pukalskas Saugirdas, Barta Dalibor, Žuraulis Vidas, Droździel Paweł, Pečeliūnas Robertas
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: angielski
Strony: 425 - 433
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: Transport Problems 2022 : proceedings XIV International Scientific Conference ; XI International Symposium of Young Researchers
Skrócona nazwa konferencji: Transport Problems 2022
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 29 czerwca 2022 do 1 lipca 2022
Miasto konferencji: Katowice ; Chorzów
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
This paper is part of a larger research on the psychological determinants of risky behavior in road traffic. The number of road accidents continues to increase in the EU. particularly among young adults. It is therefore important to explore the relationship between variables to identify predictors of behavior in different research groups. The main objective of this project is to characterize selected psychomotor factors and to verify the model in which personality is the mediator of the relationship between reaction time and the correctness of the perception of objects in traffic. An experimental procedure was prepared and carried out using the Vienna Test System. Personality, motor and reaction time, time-movement anticipation, and traffic perception were measured on a sample of 60 participants from Poland, Slovakia, and Lithuania. Results have shown the difference between males and females in self-control personality factor and motor reaction time. Between the sense of responsibility and time-movement anticipation, a positive significant correlation was found. Finally, the assumed model was confirmed, so mental stability is the mediator of the relationship between reaction time and traffic perception. In conclusion, a driver who has a high level of mental stability can react in a shorter time to a stimulus without losing the ability to correctly perceive objects in road traffic. Research should be replicated with other age groups and it is worth adding other variables that directly affect traffic safety.