Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2023
Status:
Autorzy: Łatka Leszek, Szala Mirosław, Nowakowska Monika, Walczak Mariusz, Kiełczawa Tomasz, Sokołowski Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 455
Numer artykułu: 129180
Strony: 1 - 13
Impact Factor: 5,3
Web of Science® Times Cited: 23
Scopus® Cytowania: 25
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
This paper discusses the influence of 40 wt% TiO2 addition to Al2O3 and the selection of plasma spray parameters on the morphology, microstructure, microhardness and adhesion of coatings. Mainly, the tribological behavior and cavitation erosion performance of produced coatings were evaluated. First, the two-factorial design of the experiment, with the stand-off distance and torch scan speed as variables, was used to plan coating deposition by means of atmospheric plasma spraying (APS). Then, a process response using a multiple regression method was used to investigate the influence of factors variation on coatings functional properties. Although these properties were already investigated in alumina-titania coatings, there are still some knowledge gaps. Particular attention was given to the composition of Al2O3 + 40 wt% TiO2, because, so far, it is the most rarely discussed in the literature in terms of, e.g., cavitation or wear resistance. Increasing the torch scan speed and decreasing the spraying distance densifies the microstructure and increases coating's mechanical properties. A dense and low porosity structure facilitates cavitation erosion resistance and minimizes friction coefficient. Cavitation erosion damage relies on brittle cracking initiated at coatings porosity. Therefore, coatings with decreasing porosity show layer-like removal contrary to uniform material removal stated for porous coatings. The sliding wear mechanism has been dominated by abrasive wear and fatigue cracking. Accumulated wear debris undergoes adhesive smearing and removal.