Analiza doświadczenia użytkownika podczas zwiedzania wybranych wirtualnych muzeów
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
5
spoza listy
Status: | |
Warianty tytułu: |
User experience analysis while visiting selected virtual museums
|
Autorzy: | Poleszak Iwona , Dzieńkowski Mariusz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2022 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Wolumen/Tom: | 25 |
Strony: | 384 - 392 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 30 grudnia 2022 |
Abstrakty: | angielski | polski |
The paper concerns the study of User Experience by focusing on the usability and user satisfaction aspects. The purpose of this paper was to evaluate the usability of two selected virtual museums conducted with 3 research methods: using an eye tracker, a System Usability Scale (SUS) survey and the Nielsen ’s heuristics . The examination was conducted on the following museums that offer virtual tours : the Museum of Musical Instruments in Poznan and the Zamo sc Museum in Zamo ść . The participants of the eye tracking experiment and the SUS survey were 22 students of Computer Science at the Lublin University of Technology, while the Nielsen ’s heuristics analysis was performed by three graduate students with relevant qualifications . The obtained eye tracking data, the results of the SUS questionnaires and the evaluation of the Nielsen heuristics were analyzed quantitatively. A qualitative analysis o f eye tracking results in the form of heat maps and scanpaths was also performed. As a result, it was revealed that in the eye tracking study, the analyzed we b- sites obtained comparable results. However, in the test performed with the SUS u sability survey the Museum of Musical Instruments achieved a better result than the Zamosc Museum. The expert team using the Nielsen ’s heuristics for eval u- ation also ranked the museum higher. | |
Artykuł dotyczy badania doświadczenia użytkownika poprzez skupienie się na aspe kcie użyteczności oraz satysfakcji odbiorcy . Celem pracy był a ocena użyteczności dwóch wybranych muzeów wirtualnych dokonana trzema narzędziami - za pomocą okulografu, ankie ty użyteczności SUS (ang. System Usability Scale) oraz heurystyk Nielsena. Materiałem badawczym były dwie witryny internetowe umożliwiające wirtualne zwiedzanie: Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu oraz Muzeum Zamojskie w Zamościu . Uczestnikami badania okulograficznego oraz ankiety użyteczności SUS był o 22 studentów kierunku Informatyka na Politechnice Lubelskiej, z kolei analizę z wykorzystaniem heurystyk Nielsena przeprowadził y 3 osoby, mające stosowne do tego celu kwalifikacje. Dane okulograficzne, wyniki ankiet SUS oraz oceny poziomów realizacji heurystyk Nielsena zostały poddane analizie ilościow ej. Przeprowadzono również analizę jakościową na wynikach badań eyetrackingowych w postaci map cieplnych i ś cieżek skanowania. W efekci e przeprowadzonych badań okazało się, że w badaniu eyetrackingowym analizowane witryny uzyskiwały porównywalne wyniki. Natomiast w teście użyteczności wykonanym za pomocą ankiety SUS Muzeum Instrumentów Muzycznych osiągnęło lepszy wynik niż Muzeum Zamojskie . Zespół ekspercki wykorzystujący heurystyki Nielsena również wyżej ocenił to muzeum . |