Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2023
Status:
Autorzy: Nazyrova Aizhan, Miłosz Marek, Bekmanova Gulmira, Omarbekova Assel, Mukanova Assel, Aimicheva Gaukhar
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 213
Numer artykułu: 2661
Strony: 1 - 20
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The APC was funded by the Lublin University of Technology Scientific Fund FD-20/IT-3/007.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 19 lutego 2023
Abstrakty: angielski
The article presents the results of the application of an ontological approach to the description of the structure and content of the educational programme, and its subsequent analysis for the consistency of prerequisites and learning outcomes of courses. The practical result of the work is an ontology approach implemented in the Protégé 5.5.0 editor, which reflects the studied disciplines in terms of the skills they form and the entrance requirements (prerequisites) for the qualification of the student. The curriculum model includes sequences of semesters and courses of study (academic year) related by time relationships. The developed ontology approach is filled with data from the educational programme “Software Engineering”. The authors have earned queries in DL Query and SPARQL languages, which, using logical inference procedures, make it possible to analyse an educational programme for consistency of disciplines in terms of input requirements and the skills of the learner formed during the training period. The developed ontology and rules of logical inference can be used as a part of the educational process management information systems and educational programme designers, for the intellectual analysis of programme integrity and the consistency of learning prerequisites and outcomes in disciplines.