Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
80
Poziom I
Status:
Autorzy: Pieśko Paweł, Kuczmaszewski Józef
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Serie:
Monografie - Politechnika Lubelska
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Liczba stron: 144, [11]
Miejsce wydania: Lublin
Wydawnictwo: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 23 grudnia 2022
Abstrakty: polski
We współczesnych konstrukcjach, zwłaszcza lotniczych, dąży się do obniżenia masy wykorzystywanych podzespołów. Wymusza to stosowanie nowych mate-riałów konstrukcyjnych lub wykonywanie tych elementów z coraz mniejszymi grubościami ścianek. W celu uproszczenia montażu i polepszenia właściwości wytrzymałościowych stosuje się tzw. konstrukcje strukturalne w postaci elementów monolitycznych, zastępujących zespoły części łączone np. techniką nitowania. Konstrukcje takie często posiadają skomplikowaną, cienkościenną geometrię z głębokimi wybraniami, co wymusza stosowanie narzędzi o znacznych długościach i niewielkich średnicach, a więc o małej sztywności. Pomimo rozwijania nowych materiałów konstrukcyjnych, takich jak np. kompozyty polimerowe, głównym materiałem konstrukcyjnym na tego typu elementy są nadal stopy aluminium. W przeprowadzonych badaniach doświadczalnych oraz obliczeniach numerycznych podjęto próbę określenia wpływu sztywności statycznej frezów trzpieniowych na dokładność geometryczną oraz chropowatość powierzchni elementów cienkościennych, w postaci ścian o zróżnicowanej geometrii, wykonywanych z różnych stopów aluminium. Próby obróbkowe przeprowadzono z różnymi prędkościami skrawania, co pozwoliło na porównanie dokładności geometrycznej elementów wykonanych w warunkach obróbki konwencjonalnej i obróbki ze zwiększonymi prędkościami skrawania. W trakcie przeprowadzonych badań starano się uzyskać elementy cienkościenne o jak najmniejszej grubości największym stosunku wysokości ścianek do ich grubości hs/gs, przy zachowaniu wymagań co do jakości ich wykonania.