Analiza użyteczności i dostępności internetowych rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w wybranych miastach w Polsce
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
5
spoza listy
Status: | |
Warianty tytułu: |
Analysis of the usability and accessibility of public transport online timetables in selected cities in Poland
|
Autorzy: | Wójtowicz Piotr , Dzieńkowski Mariusz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2023 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Wolumen/Tom: | 26 |
Strony: | 54 - 62 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 30 marca 2023 |
Abstrakty: | angielski | polski |
The purpose of the study was to verify various aspects related to the ac cessibility and usability of the timetable websites of two companies providing public transportation services. The issu es addressed mainly concerned the graphic form of accessibility tools, the way of accessing these tools, their location i n the site, the use of alternative names and descri p- tions. The objects of the research were two existing websites of two peo ple transportation companies. In addition, two prototype sites were made for the purposes of the research. An experiment wa s prepared and conducted with 13 partic i- pants. A research method using the eye tracking technique was applied. Th e results were obtained in the form of heat maps, scan paths, task completion times, task performance ratings and the number of fixations on the object of interest. After analyzing the collected results, the following conclusions were drawn: the use of similar graphic symbols often confuses users; indirect access to accessibility tools generally makes it difficult for users to use them; the ill-conceived design of some page elements creates problems for content viewers; exper imenting with the placement of some tools causes difficulty in finding them; a great deal of confusion on websites is introduced by unusual names, links, menu options; a large amount of content and the lack of prominence of what is most important cause problems in finding the right information; the lack of captioning of graphics often causes u sers to have to think longer and check if what they want to use is the right option; placing an item/information at the bottom o f the page generally extends the time to reach it. | |
Celem pracy była weryfikacja różnych aspektów związanych z dostępnością i użytecznością serwisów internetowych zawierających rozkład jazdy dwóch firm realizujących publiczne usługi komu nikacyjne. Podjęte kwestie dotyczyły przede wszystkim formy graficznej narzędzi dostępności, sposobu dostępu do tych narzędzi, umiejscowienia ich w witrynie, zastosowania alternatywnych nazw i opisów. Obiektami badań by ły dwa istniejące serwisy www dwóch firm przewozowych ludz i. Dodatkowo dla celów badań wykonano dwa prototypowe serwisy. Przygotowano i przepr o- wadzono eksperyment, w którym wzięło udział 13 osób. Zastosowano m etodę badawczą wykorzystującą technikę ey e- trackingową. Uzyskano wyniki w postaci map cieplnych , ścież ek skanowania, czas ów realizacji zadań, ocen wykonania zadań oraz liczby fiksa cji na obiekcie zainteresowania. Po przeprowadzeniu analiz zebranych wyników wyciągn ięto następujące wnioski: u życie podobnych symboli graficznych często wprowadza w błąd użytkow ników; niebezpośredni dostęp do narzędzi dostępności na ogół utrudnia użytkownikom z nich skorzystanie; nieprzemyślany wygląd niektórych elementów strony stwarza problemy dla odbiorców treści ; e ksperymentowanie z umiejscowieniem niektórych narzędzi powoduje trudności z ich znalezieniem ; d użą dezorientację na stronach internetowych wprowadzają nietypowe nazwy, linki, opcje menu; d uża ilość treści i brak wyeksponowania tego co najważniejsze powoduje pr oblemy ze znalezieniem właściwej infor macji; brak p odpisów grafiki powoduje, że użytkownicy często muszą się dłużej zastanowić i sprawdzić czy to czego chcą użyć jest właściwą opcją; umieszczenie elementu/informacji na dole strony na ogół wydłuża czas dotarcia do nich. |