Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Autorzy: Caban Jacek, Vrábel Ján, Górnicka Dorota, Nowak Radosław, Jankiewicz Maciej, Matijošius Jonas, Palka Marek
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 9
Wolumen/Tom: 16
Numer artykułu: 3787
Strony: 1 - 32
Impact Factor: 3,0
Web of Science® Times Cited: 10
Scopus® Cytowania: 12
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was funded by competition “6/1.1.1/2020 SS Du ̇ze/MSP/JN 4” application for co-financing of the project no.: POIR.01.01.01-00-1811/20 “Autobus elektryczny generacji 3D— innowacyjne metody produkcji oparte o wytwarzanie przyrostowe (druk 3D) oraz technologie kompozytowe na potrzeby lekkich autobusów elektrycznych”.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 28 kwietnia 2023
Abstrakty: angielski
Road transport is one of the most important factors for the national economy due to its universality and comprehensive possibilities of transporting people and goods. Unfortunately, from the energy point of view, it is also the most cost-intensive and has a negative influence on the natural environment. For these reasons, issues related to limiting the use of conventional fuels are very important, which results in reducing emissions from this sector, as well as reducing transport costs. This article presents currently used energy sources for propulsion of road vehicles, including fossil and alternative fuels, gaseous fuels and other energy sources such as fuel cells. The following section presents technologies that allow to recover some of the energy lost in motor vehicles and internal combustion engines used for their propulsion. The principle of operation of these solutions, their structure and their main features are presented. The last part focuses on discussing and identifying the most universal technologies for energy harvesting in vehicles and showing further directions of energy development in the automotive sector.