Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Autorzy: Decker Živilė, Tretjakovas Jurijus, Drozd Kazimierz, Rudzinskas Vitalijus, Walczak Mariusz, Kilikevičius Artūras, Matijošius Jonas, Boretska Iryna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 9
Wolumen/Tom: 16
Strony: 1 - 17
Web of Science® Times Cited: 1
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work was partly prepared as part of the Kazimierz Drozd scientific internship at the Institute of Mechanical Science of Vilnius Gediminas Technical University which took place from 26 July to 6 August 2021; and the Mariusz Walczak scientific internship at the Institute of Mechanical Science of Vilnius Gediminas Technical University which took place from 11 July to 8 August 2022.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 26 kwietnia 2023
Abstrakty: angielski
Road transport plays an important role in the transport of goods and people and is important for the national economy. Damage usually excludes the means of transport from operation, which causes disruption of supply chains. One such damage is the failure of the suspension system of the vehicle or trailer, which usually occurs when the vehicle is heavily loaded. Such a defective system has been analyzed in this publication. Mathematical apparatus and finite element method (FEM) numerical simulations were used. A dangerous axle cross-section in terms of load was indicated and the maximum stresses in this area were calculated for two types of roads. On highways, the stress at the critical point was 199 MPa, and on uneven roads it increased to 304 MPa, which is comparable to the yield point. It was found that the second form of vibration may cause stresses in the damage area, but the excitation frequency would have to be quite high. The probability of such a load and failure event occurring is low under operating conditions.