Walcowanie poprzeczno-klinowe odkuwki osi kolejowej
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
5
spoza listy
Status: | |
Autorzy: | Bulzak Tomasz, Winiarski Grzegorz, Wójcik Łukasz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2023 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Strony: | 16 - 20 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Finansowanie: | Badania sfinansowano w ramach projektu: Opracowanie nowych technologii walcowania odkuwek osi kolejowych nr LIDER/9/0060/L-12/20/NCBR/2021. Całkowity koszt Projektu: 1 466 831,25 zł. Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach XII edycji Programu LIDER. |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Artykuł przedstawia wyniki modelowania numerycznego procesu walcowania poprzeczno-klinowego odkuwek osi kolejowych. Na wstępie przedstawiono główny problem, jakim jest pękanie materiału w procesie walcowania poprzeczno-klinowego. Przedstawiono propozycję ograniczenia zjawiska pękania materiału, polegającą na zmianie konstrukcji narzędzi kształtujących. Zaprojektowano trzy warianty narzędzi, których przydatność w procesie walcowania poprzeczno-klinowego osi kolejowych została zweryfikowana na drodze symulacji numerycznych. Symulacje numeryczne przeprowadzono metodą elementów skończonych w oprogramowaniu Simufact Forming. Uzyskane wyniki nie potwierdziły przyjętych założeń. Zastosowanie narzędzi z dwoma kątami kształtującymi wpłynęło na wzrost wartości kryterium pękania, co tym samym zwiększa ryzyko pękania materiału podczas walcowania osi kolejowych. | |
This paper presents the results of numerical modelling of the cross-wedge rolling process of railway axle forgings. The main problem of material cracking in the cross-wedge rolling process is first presented. A proposal to reduce the phenomenon of material cracking by changing the design of forming tools is presented. Three tool variants were designed, the suitability of which in the process of cross-wedge rolling of railway axles was verified by means of numerical simulations. Numerical simulations were carried out using the finite element method in the Simufact Forming software. The results obtained did not confirm the assumptions made. The use of tools with two forming angles increased the value of the fracture criterion, thereby increasing the risk of material fracture during rolling of railway axles. |