Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Sander Przemysław, Klepka Mateusz, Wawrzkiewicz Monika
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Strony: 206 - 212
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
Zaostrzanie norm dotyczących emisji związków toksycznych spalin oraz niestabilna sytuacja na rynku paliw ropopochodnych zmuszają producentów pojazdów do prowadzenia prac badawczych nad udoskonalaniem układów zasilania oraz konstrukcji silnika spalinowego. Kolejnym kierunkiem badań prowadzącym do spełnienia rygorystycznych norm emisji spalin jest poprawa właściwości paliw stosowanych w silnikach spalinowych. Olej rzepakowy jako paliwo do silników o zapłonie samoczynnym powinno posiadać właściwości fizykochemiczne zbliżone do tych, które posiada olej napędowy. Poprzez dodatek n-heksanu, podjęto próbę zmiany właściwości fizycznych w oleju rzepakowym. W artykule omówiono wyniki badań wybranych właściwości fizykochemicznych oleju rzepakowego oraz oleju rzepakowego z dodatkiem n-heksanu. Dodatek n-heksanu istotnie, (proporcjonalnie do ilości) zmieniał parametry fizykochemiczne rafinowanego oleju rzepakowego umożliwiając jego stosowanie w silnikach o zapłonie samoczynnym