Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Czyż Zbigniew, Podolak Piotr, Skiba Krzysztof, Jakubczak Patryk, Karpiński Paweł, Różyło Patryk, Droździel-Jurkiewicz Magda
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 199 - 204
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Scopus | IEEE Xplore
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work has been financed by the Polish National Centre for Research and Development under the LIDER program Grant Agreement No. LIDER/27/0140/L-10/18/NCBR/2019.
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 10th International Workshop on Metrology for AeroSpace
Skrócona nazwa konferencji: 10th MetroAeroSpace 2023
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 19 czerwca 2023 do 21 czerwca 2023
Miasto konferencji: Milan
Państwo konferencji: WŁOCHY
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The paper presents the preliminary results of numerical analysis and strength tests of the composite blade of a autogyro main rotor. The conducted tests made it possible to verify the developed design in terms of ensuring safety during flight. Example test results of the blade made of three layers of carbon-epoxy composite (CFRP) in [45/0/-45] configuration are presented. The behavior of the blade under a given load was investigated. The displacement and failure rate of the composite material were analyzed using the finite element method. Testing on a test machine made it possible to analyze the displacement due to a given load. In addition, the form of damage that occurred for the maximum value of the breaking force was analyzed. Complementing the conducted tests was the analysis of the blade deformation using the digital image correlation method. The developed geometry of the blade, combined with the defined material configuration, showed high load resistance in the form of lifting force, drag force and centrifugal force.