Wspomaganie rozwoju motoryki małej dzieci w wieku przedszkolnym w aspekcie przygotowania do nauki pisania – przykłady dobrych praktyk
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
100
Lista 2023
Status: | |
Autorzy: | Gandzel Agnieszka |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2023 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Wolumen/Tom: | 15 |
Strony: | 105 - 128 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 1 września 2023 |
Abstrakty: | polski |
W wieku przedszkolnym następuje szybki rozwój dużej i małej motoryki, która odgrywa znaczącą rolę w nabywaniu umiejętności związanych z samoobsługą, a także rysowaniem czy pisaniem. Rozwój motoryki małej to nie tylko kreślenie znaków, ale też dbałość o prawidłową postawę ciała, odpowiednie napięcie mięśniowe, czy czucie ciała. To między innymi o te elementy należy zadbać przygotowując dzieci do czytania i pisania. Aby nauczyć się pisać, dziecko powinno posiadać określony poziom rozwoju ruchowego, szczególnie w zakresie ruchów rąk i właśnie na tym skupia się niniejszy artykuł. Celem teoretycznym pracy jest poznanie mechanizmów, strategii i technik gwarantujących dobre przygotowanie dziecka czytania i pisania w aspekcie motoryki małej, celem empirycznym – analiza sposobów przygotowywania badanego dziecka do czytania i pisania poprzez wspomaganie, usprawnianie motoryki małej, natomiast celem praktycznym – zastosowanie przygotowanych zabaw, gier i ćwiczeń w edukacji przedszkolaków, jak również dzieci starszych z trudnościami w pisaniu i czytaniu. |