Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2023
Status:
Autorzy: Multan Ewa, Wójcik-Augustyniak Marzena, Sobotka Bartosz, Bis Jakub
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 18
Wolumen/Tom: 15
Numer artykułu: 13673
Strony: 1 - 21
Impact Factor: 3,3
Web of Science® Times Cited: 1
Scopus® Cytowania: 1
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja autorska
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 13 września 2023
Abstrakty: angielski
Success can be interpreted and assessed in various ways. This article proposes evaluating university success through performance and efficiency indicators, inspired by the Positioning School of Strategy and New Public Management. This approach faces challenges, such as limited economic data for Polish public universities. The article aimed to identify factors and success levels for public universities in the higher education sector. The research question, “What are the measures and levels of success of public universities?”, was divided into three specific inquiries: key success factors, performance and efficiency indicators, and success levels for selected Polish public universities. The study involved analysing international and Polish university rankings, interviewing 53 public university experts in Poland, and examining efficiency indicators for 10 selected public universities. Critical success factors (research excellence, education excellence, international cooperation) and critical performance indicators were identified. Efficiency indicators demonstrated the good financial condition of selected institutions. Critical success factors and critical performance indicators were defined, and performance and efficiency measures were used to assess the success of Polish public higher education institutions. The authors acknowledge the need for parametric and non-parametric methods to fully evaluate success. The proposed performance-oriented measurement tool can assist public university leaders in making strategic decisions.