Design opakowań produktów i systemy kaucyjne w gospodarce obiegu zamkniętego. Implikacje dla marketingu.
Fragment książki (Rozdział w monografii)
MNiSW
20
Poziom I
Status: | |
Autorzy: | Bojanowska Agnieszka, Sulimierska Agnieszka, Szymoniuk Barbara |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Strony: | 27 - 49 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski |
Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) jest koncepcją, która zapewnia światu rozwój gospodarczy przy mniejszym zużyciu zasobów naturalnych niż w przypadku gospodarki tradycyjnej, nazywanej liniową. Wartość produktów, materiałów i zasobów jest utrzymywana w GOZ tak długo, jak to możliwe, a wytwarzanie odpadów oraz negatywny wpływ na środowisko są ograniczone do minimum. Skuteczne wdrożenie zasad GOZ nie jest możliwe bez innowacyjnego podejścia do projektowania (designu) opakowań produktów oraz włączenia przynajmniej części z nich do systemów kaucyjnych. Design opakowań, analizowany pod kątem wymagań gospodarki obiegu zamkniętego, jest rozumiany jako połączenie materiałów, formy, struktury, kolorów, obrazów, typografii, informacji tekstowych oraz innych elementów, które uzupełniają produkt. Inspiracją w zakresie włączenia opakowań do systemów kaucyjnych są ponad siedemdziesięcioletnie doświadczenia krajów skandynawskich. Celem analizy systemów kaucyjnych ze Skandynawii jest zwrócenie uwagi na obszary decyzji i działań marketingowych związanych z wdrażaniem systemu kaucyjnego w Polsce. Przedstawione w tekście koncepcje mogą stanowić inspirację zarówno dla designerów i producentów opakowań, jak i handlowców oraz dla marketingowców planujących perspektywiczne działania i długofalowe strategie marek, których są gestorami. |