Wieloparametryczna klasyfikacja właściwości użytkowych biopaliw ciekłych - optymalizacja głowicy sensora
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
5
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Borecki Michał, Szmidt Jan, Doroz Piotr, Pszczółkowski Paweł, Duk Mariusz, Kociubiński Andrzej, Korwin-Pawlowski Michael L. |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 9 |
Strony: | 49 - 51 |
Bazy: | Google Scholar |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
Pierwszy silnik na 100% biopaliwo PPO (Pure Plant Oil) skonstruował Rudolf Diesel w 1912 r. Paliwo stanowił surowy olej roślinny z orzeszków arachidowych. Następne próby konstrukcji silników zasilanych PPO datowane są na 1985 r. [1]. Klasyczne paliwa uzyskuje się głównie z produktów destylacji ropy naftowej. Po destylacji skład benzyny jak i oleju jest zależny od wyjściowego składu ropy i warunków destylacji. Powyższy proces technologiczny powoduje, że dla paliw ciekłych nie istnieje pojęcie temperatury wrzenia istnieje natomiast zakres parametrów destylacji. Należy zauważyć, że zarówno benzyny jak i oleje napędowe modyfikuje się przed konkretnym zastosowaniem. Oleje napędowe są skomplikowanymi mieszaninami węglowodorów wrzących (destylujących) w zakresie od około 170°C do około 370°C. Podstawowym parametrem oleju napędowego jest Cetane Number (CN ). Przyjmuje się, że CN opisuje jego jakość, której odpowiada opóźnienie zapłonu. Im mniejsze opóźnienie zapłonu w silniku, tym większa CN . Skala CN jest wzorowana znanymi węglowodorami. Sytuacja w obszarze produkcji biopaliw jest dynamiczna, wyróżnia się wiele typów biopaliw (rys. 1). W Polsce stosowane są przez rolników mieszanki oleju rzepakowego i oleju napędowego [2, 3]. Czasami są one modyfi- Rys. 1. Klasyfikacja pochodzenia biopaliw ciekłych Fig. 1. Biofuels origin classyfication kowane n-butanolem i etanolem. Ze strony producentów biopaliw prowadzone są prace nad niskoenergetycznymi procesami uszlachetniania, np. transestryfikacja oleju sojowego z wykorzystaniem mikrofal i nanoproszków umożliwia wytworzenie bio-oleju napędowego zgodnego z EN -14214 [4]. Izomeryzacja umożliwia utworzenie bio-oleju napędowego nowej generacji, który może być stosowany pomimo zerowego udziału oleju z rafinerii [5]. Neste Oil proponuje biokomponent NE xBTL, który jest także wykorzystywany jako 100% biopaliwo pod nazwą Neste Green 100 [6]. Stosowane są także bio-oleje napędowe z uwodorowio50 El[...] |