Relacja cena-jakość w wyborach konsumenckich. Dyskusja ograniczeń modelu badawczego.
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
6
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Maik Robert |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 32 |
Wolumen/Tom: | 777 |
Strony: | 215 - 227 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Zachowania konsumenckie to jeden z najważniejszych procesów regulujących funkcjonowanie mechanizmów wolnego rynku. Procesy te od wielu lat stanowią przedmiot zainteresowania badaczy. Zachowania konsumenckie opisuje wiele modeli. Wydaje się jednak, że wciąż istnieją pytania, które nie znalazły jednoznacznej odpowiedzi. Należy do nich problem relacji " cena-jakość" w ostatecznym momencie wyboru zakupowego. W artykule przedstawiono dyskusję nad tym zagadnieniem, szczególnie problemem redukcji innych determinantów zakupowych do prostego dylematu: "jakość-cena". Przedstawiono też trzy proste modele ilustrujące teoretyczne mechanizmy takiej relacji. treści zaprezentowane w artykule stanowią fragment szerszych rozważeń zmierzających do konstrukcji użytecznego modelu badawczego zachowań konsumenckich, który będzie wykorzystany w projekcie badawczym. | |
Consumer behavior is the one of the most important processes regulating every open market. Aforementioned processes have been a subject of scientific studies for a great deal of time and there are several models describing buyer’s behavior in existence. Apparently, it appears that there are still several questions without any unamb iguous answer, and the relationship between price and quality in the last stage of buying proce ss still seems to be one of them. The paper dis- cusses this issue, especially in terms of the reduc tion of different process’ determinants to those two mentioned above. Additionally, three simple, the oretical models of the relationship were introduced. The content of this paper is a part of a wider approach to build an applicable research model for evaluating consumer behavior, which will be employed in a planned research project. |