Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Tatarynow Dawid Jarosław, Kuszneruk Michał, Budzyński Piotr, Pytka Jarosław, Tomiło Paweł
Rok wydania: 2023
URL do źródła LINK
Język: angielski
Źródło: 16th European-African Regional Conference of the ISTVS
Miasto wystąpienia: Lublin
Państwo wystąpienia: POLSKA
Efekt badań statutowych NIE
Abstrakty: angielski
The mechanism of formation and the characteristics of the tyre lateral force play an important role in terms of driving dynamics, safety and comfort. In the case of an off-road vehicle, the generation of tyre lateral force is, among others, dependent on the soil. The effects of the three-phase nature of the soil medium may cause the characteristics of the lateral force build-up to be degressive or progressive. Experimental research was undertaken to determine tyre lateral force on the steered wheel of the Suzuki Vitara off-road vehicle driven on loess and sandy soil as well as on wet snow. The vehicle was equipped with rotating wheel dynamometers and a steering robot. The measurement of the lateral force was carried out for three values of the steer angle rate, δ: 100, 500 and 1500 deg/sec. Based on the obtained results, FY(δ) characteristics were obtained and further analyzed in order to determine the mathematical function describing the investigated mechanism of tyre – soil interaction.