Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
80
Poziom I
Status:
Warianty tytułu:
Method of environmental life cycle assessment of selected means of motor transportation
Autorzy: Piotrowska Katarzyna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Serie:
Monografie - Politechnika Lubelska
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Liczba stron: 250
Miejsce wydania: Lublin
Wydawnictwo: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 28 lipca 2023
Abstrakty: polski | angielski
Współczesny sektor transportu powinien dążyć do transformacji zgodnej z koncepcją rozwoju zrównoważonego, uwzględniającej zarówno aspekty gospodarczo- -ekonomiczne, jak też środowiskowe i społeczne. Postępujące wyczerpywanie zasobów surowców kopalnych, zmniejszenie bioróżnorodności, pogłębienie efektu cieplarnianego czy coraz większa liczba chorób wywołanych obniżającą się jakością środowiska spowodowały, że społeczeństwo zaczęło zwracać większą uwagę na wpływ różnych gałęzi gospodarki na otoczenie. Produkcja oraz spalanie paliw na cele transportu stanowią około 25% emisji wszystkich gazów cieplarnianych. W związku z powyższym jako zasadne uznano opracowanie metody środowiskowej oceny cyklu istnienia wybranych środków transportu samochodowego. Monografia składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej z nich – literaturowej – dokonano analizy najważniejszych, współczesnych wyzwań rozwoju transportu samochodowego, w tym m.in. poruszono tematykę bezpieczeństwa ekologicznego i energetycznego transportu, omówiono kwestie teoretyczne oraz praktyczne związane z transportem 4.0, mobilnością 4.0 i pojazdami użytkowymi 4.0, dokonano także oceny sektora transportu samochodowego w świetle koncepcji rozwoju zrównoważonego oraz określono podstawowe determinanty warunkujące jego efektywną transformację. W drugiej części przybliżono najważniejsze założenia autorskiej metodologii środowiskowej oceny cyklu istnienia środków transportu samochodowego (w tym opracowanego wskaźnika następstw środowiskowych w cyklu istnienia pojazdu Wnś), którą następnie zastosowano na wybranych przykładach. Analizy przeprowadzono dla cykli istnienia pojazdów z segmentu A i B, C oraz SUV wyposażonych w odmienne układy napędowe (ICEV zasilane benzyną, olejem napędowym i CNG, PHEV zasilane benzyną, BEV oraz FCEV). Rozważono dwa scenariusze zagospodarowania poużytkowego tworzyw, materiałów i elementów – w formie składowania na wysypisku odpadów oraz z wykorzystaniem procesów recyklingu. Przyjęto także dwa odmienne horyzonty czasowe – pierwszy dla samochodów zarejestrowanych w roku 2020, natomiast drugi dla tych, które mają zostać zarejestrowane w roku 2050. Dodatkowo przeprowadzono analizę cykli paliwowych i energetycznych rozważanych pojazdów. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano kluczowe zalecenia w obszarze zrównoważonego, efektywnego rozwoju sektora transportu samochodowego.
The modern transportation sector should strive for transformation in accordance with the concept of sustainable development, taking into account economic aspects as well as environmental and social aspects. The progressive depletion of fossil resources, the reduction of biodiversity, the deepening of the greenhouse effect and the increasing number of diseases caused by the deteriorating quality of the environment have made society pay more attention to the impact of various sectors of the economy on the environment. The production and combustion of fuels for transport purposes account for approximately 25% of all greenhouse gas emissions. Mention that, it was considered reasonable to develop a method for environmental assessment of the life cycle of selected means of road transport. The monograph consists of two main parts. Literature is the first of it, and consists of an analysis of the most important contemporary challenges for the development of road transport, including, among others, discussion on the subject of ecological and energetical safety of transport with theoretical and practical issues related to transport 4.0, mobility 4.0 and commercial vehicles 4.0. The car transport sector was also assessed in the light of the concept of sustainable development and the basic determinants describing its effective transformation. In the second part, the most important assumptions of the author’s environmental methodology for assessing the life cycle of motor transport (including the developed indicator of environmental consequences in the life cycle of the vehicle) were presented, what was then applied to selected examples. The analyzes were carried out for the life cycles of vehicles from segments A and B, C and SUVs equipped with different drive systems (ICEV fueled by petrol, diesel and CNG, PHEV fueled by petrol, BEV and FCEV). Two scenarios of post-consumer management of plastics, materials and elements were considered – in the form of landfill and with the use of recycling processes. Two different time horizons were also adopted – the first for cars registered in 2020, and the second for those to be registered in 2050. In addition, an analysis of the fuel and energy cycles of the considered vehicles was carried out. On the basis of the obtained results, key recommendations were formulated in the area of sustainable, effective development of the car transport sector.