Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2023
Status:
Autorzy: As’ad Samer, Alsaqoor Sameh, Al-Busoul Mamdoh Abdel Alaziz, Abu-Zaid M., Joka-Yilidz Magdalena, Borowski Gabriel, Al-Khawaldeh Mustafa Awwad
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 17
Strony: 46 - 52
Impact Factor: 1,0
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The authors are grateful to the Middle East University, Amman, Jordan, for the financial support granted to cover the publication fees of this research article.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 15 sierpnia 2023
Abstrakty: angielski
The objective of this study is to compare the performance of diesel engines, fuelled with biofuel blends extracted from corn, sunflower, and palm oils, against pure diesel. The experiments were performed using Lister LVI, single- cylinder, direct injection, four-stroke engines, with a compression ratio of 17:1. The following parameters were analysed: brake torque, brake mean effective pressure (BMEP), brake specific fuel consumption (BSFC), brake thermal efficiency, and exhaust gas temperature. The findings indicate that the characteristics of biodiesels are close to diesel fuel. Therefore, biodiesel becomes a viable alternative to diesel fuel without any modifications. Pure diesel has higher brake thermal efficiency and lower BSFC than all the biodiesel blends tested in this study. In addition, the engine consumes less fuel for biodiesel blends than pure diesel. High exhaust temperatures are con- ducive to nitrogen oxides (NOx) generation; hence, this study reveals that the exhaust temperature is reduced when utilizing biodiesel compared to pure diesel. According to several tests, palm biodiesel provides greater torque and BMEP than the rest of the biodiesel blends, and pure diesel due to emitting less NOx. Therefore, it stands to reason that it would be utilized in a diesel engine.