Frictional Losses of Ring Pack in SI and HCCI Engine
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
140
Lista 2023
Status: | |
Autorzy: | Koszałka Grzegorz, Wolff Andrzej |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2023 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 24 |
Wolumen/Tom: | 16 |
Numer artykułu: | 8096 |
Strony: | 1 - 17 |
Impact Factor: | 3,0 |
Web of Science® Times Cited: | 0 |
Scopus® Cytowania: | 0 |
Bazy: | Web of Science | Scopus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 16 grudnia 2023 |
Abstrakty: | angielski |
The vast majority of research dedicated to enhancing the homogenous charge compres- sion ignition (HCCI) low-temperature combustion system is focused on improving controllability, efficiency and emissions. This article aims to assess the impact of HCCI combustion on the oper- ation of the piston ring system. Utilizing the measured pressures in the combustion chamber of a single-cylinder research engine operating in spark ignition (SI) and HCCI modes at various loads, simulations were carried out using an advanced ring pack model. This model integrates the gas flow, ring dynamics and ring mixed lubrication models. Simulations revealed that differences in the pressure above the piston between the HCCI and SI combustion significantly influence ring pack performance. The predicted energy losses due to the friction of piston rings against the cylinder liner are up to 5% higher in the HCCI engine than in the SI engine. This identified drawback diminishes the advantages of the HCCI engine resulting from higher thermal efficiency, and efforts should be made to minimize this negative impact. |