Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
Organizational Practices Shaping Employees’ Beliefs About Digitalization
Autorzy: Panasiewicz Leszek
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 54
Strony: 579 - 595
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 grudnia 2023
Abstrakty: polski | angielski
Cel omówionych w artykule badań stanowiła identyfikacja praktyk organizacyjnych zdolnych do kształtowania w umysłach pracowników przekonań o zasadności podejmowania działań na rzecz cyfryzacji zatrudniających ich organizacji. Podzielanie takich poglądów przez pracowników zwiększa szanse na ich zaangażowanie w tego typu aktywności. Badania przeprowadzono na zbiorze n = 763 odpowiedzi kwestionariuszowych. Praktyki organizacyjne wpływające na przekonania w zakresie cyfryzacji ustalono metodą regresji liniowej, wydobywając je ze zbioru badanych kwestionariuszem 39 zmiennych charakteryzujących sytuację organizacyjną. Badania wskazały listę praktyk posiadających statystycznie istotną zdolność oddziaływania na poglądy i przekonania pracowników na temat cyfryzacji. Zbiory takich praktyk określono oddzielnie dla organizacji wdrażających cyfryzację skutecznie oraz nieskutecznie. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano również ogólne zasady tworzenia sytuacji pracy zdolnej wzmacniać te poglądy i przekonania pracowników, które motywują ich do podejmowania zachowań wartościowych i pożądanych z perspektywy organizacji
The aim of the research discussed in this article was to identify organizational practices capable of shaping employees’ beliefs in the legitimacy of actions towards the digitalization of organizations. The sharing of such views by employees increases the likelihood of their engagement in digitalization efforts. The study was conducted on a set of n = 763 questionnaire responses. Organizational practices influencing beliefs about digitalization were determined using linear regression, extracting them from a set of 39 variables characterizing the organizational situation surveyed in the questionnaire. The research identified a list of practices with statistically significant ability to influence employees’ views and beliefs about digitalization. Sets of such practices were defined separately for organizations implementing digitalization effectively and ineffectively. Based on the results, general principles were also formulated for creating work situations capable of strengthening those employee beliefs and convictions that motivate them to engage in behaviors valuable and desirable from the organizational perspective.