Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
Digital Mindset of Polish Companies in the Light of Research
Autorzy: Paździor Artur, Caputa Wiesława, Krawczyk-Sokołowska Izabela
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 54
Strony: 618 - 634
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 grudnia 2023
Abstrakty: polski | angielski
Postępujący proces transformacji cyfrowej, chociaż jest również źródłem zagrożeń stwarza przedsiębiorstwom szereg nowych możliwości. To w jakim stopniu przedsiębiorstwa wykorzystują transformację cyfrową do kreowania swojej wartości pozostaje w związku ze świadomością cyfrową, u podstaw której leży myślenie cyfrowe. Kluczowe cele artykułu koncentrują się na identyfikacji podstawowych atrybutów myślenia cyfrowego oraz luk w zakresie cyfrowego sposobu myślenia polskich przedsiębiorstw. Realizację celu oparto na studiach literaturowych oraz wynikach własnych badań ankietowych. Przedmiotem oceny, przy zastosowaniu skali Likerta były 24 stwierdzenia charakteryzujące cyfrowy sposób myślenia w czterech obszarach: rozwój, proces, odwaga i innowacyjność. Przyjęto założenie, że w każdym ze wskazanych obszarów istnieje luka w zakresie myślenia cyfrowego. Badania potwierdziły jej istnienie. W efekcie wykazano, że brak systematycznych działań ukierunkowanych na kreowanie myślenia cyfrowego jest i może być w przyszłości jedną z podstawowych barier konkurencyjności przedsiębiorstw. Przeprowadzone badania pozwoliły na wskazanie rekomendacji, których wdrożenie powinno przełożyć się pozytywnie na wzrost potencjału myślenia cyfrowego.
The ongoing process of digital transformation, while also a source of risks, creates a number of new opportunities for businesses. The extent to which companies are using digital transformation to create their value remains linked to digital awareness, at the core of which is digital thinking. The key objectives of the article focus on identifying the basic attributes of digital thinking and the gaps in the digital mindset of Polish enterprises. Realization of the objective was based on literature studies and the results of our own survey research. The object of evaluation, using a Likert scale, were 24 statements char- acterizing the digital way of thinking in four areas: development, process, courage and innovation. It was assumed that a digital thinking gap exists in each of the areas identified. The research confirmed its existence. As a result, it was shown that the lack of systematic activities aimed at creating digital thinking is and may in the future be one of the main barriers to the competitiveness of enterprises. The research made it possible to identify recommendations, the implementation of which should translate positively into an increase in the potential of digital thinking.