Wykorzystanie systemów informatycznych w polskich uczelniach w kontekście zrównoważonego rozwoju
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
140
Lista 2023
Status: | |
Warianty tytułu: |
Information Systems Analysis in Polish Universities and Colleges In Contributes to Sustainable Development
|
Autorzy: | Słoniec Jolanta, Nieradka Piotr |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2023 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 5 |
Wolumen/Tom: | 54 |
Strony: | 448 - 464 |
Bazy: | CEJSH | Google Scholar | Central and Eastern European Online Library | Index Copernicus | UlrichsWeb Global Serials Library | Arianta | DOAJ | EBSCO | Ceon |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | Po opublikowaniu |
Data opublikowania w OA: | 18 grudnia 2023 |
Abstrakty: | polski | angielski |
Celem artykułu była analiza i ocena wykorzystania systemów informacyjnych w polskich uczelniach w kontekście zrównoważonego rozwoju. Hipotezę główną sformułowano następująco: wykorzystywanie systemów informacyjnych w szkołach wyższych pozwala na równy dostęp użytkowników do zasobów cyfrowych oraz pozytywnie wpływa na jakość oraz rozwój edukacji, przyczyniając się do realizacji celu czwartego oraz dziesiątego Rezolucji 70/1 o zrównoważonym rozwoju świata. Podczas przygotowania artykułu wykorzystano następujące metody: badanie literaturowe, analizę opisową, metody empiryczne i formalne. Do weryfikacji założenia przeprowadzono badanie kwestionariuszowe na próbie 1028 respondentów z 32 polskich uczelni. Badania potwierdziły, że wykorzystywane systemy informacyjne pozwalają na realizację weryfikowanych celów zrównoważonego rozwoju. Wnioski z badań: Występuje zbliżony dostęp do systemów informacyjnych dla użytkowników, chociaż istnieją pewne różnice w ich wykorzystaniu. Systemy informacyjne przyczyniają się do poprawy jakości kształcenia i prawidłowego przepływ informacji w jednostkach przy jednoczesnym skróceniu czasu przepływu. Wskazano na ważność wybranych atrybutów definiujących systemy informacyjne, a są nimi: Poufność, Rzetelność oraz Bezpieczeństwo, a także obszarów wymagających poprawy jak Kompletność czy Niezawodność. Zauważono również różnice w czasochłonności wprowadzania informacji do systemów. | |
The purpose of the article was analysis and evaluation of the use of information systems in Polish universities and colleges in the context of sustainable development. The main hypothesis was formulated as follows: The use of information systems in universities and colleges allows equal access of users to digital resources and has a positive impact on the quality and development of education, contributing to the fourth and tenth goals of Resolution 70/1 on sustainable development. In preparing the article, the following methods were used: literature survey, descriptive analysis, empirical and formal methods. To verify the assumption, a questionnaire survey was conducted on a sample of 1028 respondents from 32 Polish universities and colleges. The research confirmed that the information systems used enable the verified sustainability. |