Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
Information Systems Analysis in Polish Universities and Colleges In Contributes to Sustainable Development
Autorzy: Słoniec Jolanta, Nieradka Piotr
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 54
Strony: 448 - 464
Bazy: CEJSH | Google Scholar | Central and Eastern European Online Library | Index Copernicus | UlrichsWeb Global Serials Library | Arianta | DOAJ | EBSCO | Ceon
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: Po opublikowaniu
Data opublikowania w OA: 18 grudnia 2023
Abstrakty: polski | angielski
Celem artykułu była analiza i ocena wykorzystania systemów informacyjnych w polskich uczelniach w kontekście zrównoważonego rozwoju. Hipotezę główną sformułowano następująco: wykorzystywanie systemów informacyjnych w szkołach wyższych pozwala na równy dostęp użytkowników do zasobów cyfrowych oraz pozytywnie wpływa na jakość oraz rozwój edukacji, przyczyniając się do realizacji celu czwartego oraz dziesiątego Rezolucji 70/1 o zrównoważonym rozwoju świata. Podczas przygotowania artykułu wykorzystano następujące metody: badanie literaturowe, analizę opisową, metody empiryczne i formalne. Do weryfikacji założenia przeprowadzono badanie kwestionariuszowe na próbie 1028 respondentów z 32 polskich uczelni. Badania potwierdziły, że wykorzystywane systemy informacyjne pozwalają na realizację weryfikowanych celów zrównoważonego rozwoju. Wnioski z badań: Występuje zbliżony dostęp do systemów informacyjnych dla użytkowników, chociaż istnieją pewne różnice w ich wykorzystaniu. Systemy informacyjne przyczyniają się do poprawy jakości kształcenia i prawidłowego przepływ informacji w jednostkach przy jednoczesnym skróceniu czasu przepływu. Wskazano na ważność wybranych atrybutów definiujących systemy informacyjne, a są nimi: Poufność, Rzetelność oraz Bezpieczeństwo, a także obszarów wymagających poprawy jak Kompletność czy Niezawodność. Zauważono również różnice w czasochłonności wprowadzania informacji do systemów.
The purpose of the article was analysis and evaluation of the use of information systems in Polish universities and colleges in the context of sustainable development. The main hypothesis was formulated as follows: The use of information systems in universities and colleges allows equal access of users to digital resources and has a positive impact on the quality and development of education, contributing to the fourth and tenth goals of Resolution 70/1 on sustainable development. In preparing the article, the following methods were used: literature survey, descriptive analysis, empirical and formal methods. To verify the assumption, a questionnaire survey was conducted on a sample of 1028 respondents from 32 Polish universities and colleges. The research confirmed that the information systems used enable the verified sustainability.