Klasyfikacja konsumentów ze względu na ich reakcję na działania proekologiczne przedsiębiorstw – przypadek rynku odzieżowego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
140
Lista 2023
Status: | |
Warianty tytułu: |
Classification of Consumers According to their Response to Corporate Environmental
Activities - the Case of the Clothing Market
|
Autorzy: | Bojanowska Agnieszka, Gąsior Marcin, Szymoniuk Barbara |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2023 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 5 |
Wolumen/Tom: | 54 |
Strony: | 202 - 225 |
Bazy: | Google Scholar | CEJSH | Index Copernicus Poland | Central and Eastern European Online Library | Urlishweb | Arianta | DOAJ | EBSCO | Ceon |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 18 grudnia 2023 |
Abstrakty: | polski | angielski |
Cel: Niniejszy artykuł dotyczy reakcji konsumentów na działania z zakresu gospodarki cyrkularnej podejmowane na rynku odzieżowym. Celem autorów było zaproponowanie segmentacji klientów według kryterium ich podejścia do podejmowania decyzji zakupowych uwarunkowanego zasadami ekokonsumpcji. Metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, przy wykorzystaniu kwestionariusza ankiety, w którym zapytano o wybrane postawy, zachowania związane z produktami oraz ochroną środowiska naturalnego oraz ocenę działań podejmowanych w tym zakresie przez przedsiębiorstwa. Próba badawcza wyniosła 1000 konsumentów. Wyniki: Badania pozwoliły autorom na przeprowadzenie klasyfikacji konsumentów w grupy o spójnej i charakterystycznej reakcji na działania ekonomii cyrkularnej podejmowane przez firmy. Wykazano, że istnieją istotne statystycznie różnice pomiędzy płciami w podejściu do ekokonsumcji. Nie ma znaczących różnic z punktu widzenia przedziału wiekowego, co być może wskazuje na to, że czynnikiem decydującym jest tutaj nie wiek, ale postawy proekologiczne, które nie muszą być z wiekiem powiązane – zależą od innych czynników. Omówienie: Wyniki badań pozwalają na znalezienie istotnych implikacji teoretycznych oraz praktycznych, a także na zaproponowanie dalszych kierunków eksploracji naukowej. Jako że gospodarka cyrkularna łączy w sobie zagadnienia zarówno z zakresu ekologii, jak i etyki, zarządzania oraz marketingu, dalsze badania powinny mieć charakter multidyscyplinarny. | |
Objective: This article concerns consumers' reactions to circular economy activities undertaken on the clothing market. The authors' aim was to propose customer segmentation according to the criterion of their approach to making purchasing decisions determined by the principles of eco-consumption. Material and methods: The research was carried out using a diagnostic survey method, using a questionnaire asking about selected attitudes and behaviors related to products and environmental protection, as well as the assessment of activities undertaken by enterprises in this regard. The research sample was 1,000 consumers. Results: The research allowed the authors to classify consumers into groups with a consistent and characteristic reaction to circular economy activities undertaken by companies. It has been shown that there are statistically significant differences between genders in the approach to eco-consumption. There are no significant differences in terms of age, which may indicate that the decisive factor here is not age, but pro-eco- logical attitudes, which do not have to be related to age – they depend on other factors. Conclusions: The research results allow finding important theoretical and practical implications, as well as proposing further directions for scientific exploration. As the circular economy combines issues in the field of ecology, ethics, management and marketing, further research should be multidisciplinary. |