Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
The Role of the Brand in Identifying Patterns of the Consumer Decision-Making Process on the Example Purchasing a Passenger Car
Autorzy: Jusiuk Paulina
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 54
Strony: 597 - 617
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 grudnia 2023
Abstrakty: polski | angielski
Współcześnie pięcioetapowy konsumencki proces decyzyjny kończy się na zakupie konkretnej marki produktu. Decydenci przy wyszukiwaniu informacji zazwyczaj mają określone kategorie, jakie podczas rozwiązywania danego problemu decyzyjnego przeszukują. Celem niniejszego opracowania jest sprawdzenie, czy marka produktu ma wpływ na zakres informacji niezbędnych do podjęcia decyzji o zakupie samochodu osobowego. W artykule skupiono się na sprezycowaniu miejsca decyzji w procesie zakupowym, a także uwzględnieniu pozycji marki. Procedura badawcza prowadzona była dwuetapowo. W pierwszym kroku zbadano stosunek respondentów względem procesu decyzyjnego, a następnie przy wykorzystaniu tablicy informacji przeprowadzono eksperyment skupiający się na wybraniu przez respondenta pro- duktu. Następnie przy wykorzystaniu podstawowych analiz statystycznych, statystycznego testu nieparametrycznego Manna-Whitney’a, jak również analizy korelacji przeprowadzono wnioskowanie statystyczne. Na podstawie zrealizowanych analiz stwierdzono, że w przypadku konsumenckiego procesu decyzyjnego odnośnie zakupu samochodu marka jest informacją, po którą badany sięga w pierwszej kolejności. Ponadto konsumenci w celu zaspokojenia określonej potrzeby sięgają po marki dobrze im znane, a co z tym idzie – sprawdzone. Opracowany schemat postępowania konsumentów podczas wyboru samochodu zakłada, że kolejne informacje po jakie sięgają decydenci związane są z ponoszeniem kosztów. W dobie panującej inflacji fakt ten nie jest zaskakujący, bowiem jednostki muszą bardzo uważnie i roztropnie gospodarować domowym budżetem. Fakt ponoszenia wysokich kosztów dodatkowych, przy jednoczesnej eksploracji nowej marki samochodu osobowego może doprowadzić do pewnego rodzaju frustracji.
Nowadays, the five-stage consumer decision-making process ends with the pur- chase of a specific brand of product. When searching for information, decision makers usually have specific categories that they search when solving a given decision prob- lem. The aim of this manuscript is to check whether the product brand influences the scope of information necessary to make a decision to purchase a passenger car. The article focuses on specifying the place of decisions in the purchasing process, as well as taking into account the brand’s position. The research procedure was based of in two stages. In the first step, the respondents’ attitude towards the decision-making process was examined, and then, using an information table, an experiment was con- ducted focusing on the respondent’s choice of a product. Then, statistical inference was performed using basic statistical analyses, the Mann-Whitney non-parametric statistical test, and correlation analysis. Based on of the analysis, assumed that in the event of a consumer decision making process on the purchase of a car, a brand information there is an information that consumer is acquire first. Moreover, con- sumers in the aim of satisfy a need reach for brands that are well known to them and, consequently, tested. The developed pattern of consumer behavior when choosing a car assumes that the subsequent information that decision-makers reach for is related to incurring costs. In the era of inflation, this fact is not surprising, because consumers must manage their home budget very carefully and prudently. The fact of incurring high additional costs while exploring a new brand of passenger car can lead to some kind of frustration.