Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
Społeczna odpowiedzialność biznesu a ekonomiczny wymiar polityki społeczno-gospodarczej
Autorzy: Anisiewicz Urszula , Wołowiec Tomasz, Marczuk Marcin, Cichorzewska Marzena
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 54
Strony: 226 - 252
Bazy: Google Scholar | DOAJ | EBSCO | CEON | Index Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 grudnia 2023
Abstrakty: angielski | polski
Corporate social responsibility is a concept that allows organizing economic life both at the level of the organization and at the level of the state taking into account the broader interests of the social environment of a contemporary enterprise and stimulating inclusive growth in the quality of economic relations. Entrepreneurs are aware that they are expected not only to generate profits, but also to fairly shape relations with the entire socio-economic environment. CSR can be defined as a concept through which companies voluntarily take into account social and environmental interests at the stage of strategy building, as well as relations with various stakeholder groups. Being responsible does not just mean meeting all formal and legal requirements, but in addition to increased investment in human resources, environmental protection and stakeholder relations.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja pozwalająca organizować życie ekonomiczne zarówno na poziomie organizacji, jak i państwa uwzględniając szersze interesy otoczenia społecznego oraz stymulująca inkluzywny wzrost jakości relacji ekonomicznych. Koncepcje społecznej odpowiedzialności nie tylko biznesu (CSR), ale i szerzej w aspekcie ekonomii społecznej mają wiele obszarów wspólnych. ze sobą dużo wspólnego. Przede wszystkim obie są dopiero od niedawna obecne w dyskursie publicznym w Polsce, dotykając nie tylko jednego z najważniejszych zagadnień współczesnej ekonomii, ale także chyba najistotniejszych wyzwań stojących obecnie przed polityką gospodarczą i społeczną. To powoduje jednocześnie, że w dyskusjach pojawia się wiele kontrowersji zarówno na poziomie definicyjnym, jak i praktycznym. Obie koncepcje mają zarówno swoich żarliwych zwolenników, jak i przeciwników. Ale, co ważne, dyskusje wokół znaczenia społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ekonomii społecznej toczą się jednocześnie w wielu krajach i w wielu środowiskach, coraz mocniej angażując przedstawicieli biznesu, organizacji pozarządowych, administracji publicznej, środowiska naukowe i polityczne. W Polsce dyskusje wokół tych koncepcji rozpoczęły się w zasadzie dopiero w ostatnich latach. Można jednak dostrzec, że zazwyczaj odbywają się one rozłącznie, tzn. osobno dyskutuje się na temat ekonomii społecznej, jej zakresu, szans rozwoju i konkretnych przykładów w Polsce, osobno zaś na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. Czy można i należy to zmienić. W dyskusjach dotyczących społecznej odpowiedzialności, jak i w tych podejmu- jących temat ekonomii społecznej podkreśla się potrzebę innego spojrzenia na rolę gospodarki, czy szerzej – przedsiębiorczości, w rozwoju społecznym. Od razu trzeba powiedzieć, że nie jest to spojrzenie nowe, bowiem odwołuje się do kontrowersji w zakresie tego, co w ekonomii i naukach politycznych pojawia się już od dawna w środowisku naukowym, także w Polsce. Warto przypomnieć, że oficjalnie, od samych początków transformacji w Polsce, określa się nasz ustrój gospodarczy jako społeczną gospodarkę rynkową i takie określenie znalazło się też w Konstytucji RP: społeczna gospodarka oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej (art. 20). Z jednej strony więc powinniśmy mieć wolność gospodarczą i własność prywatną, a z drugiej – solidarność, dialog i współpracę. Dopiero te dwa wymiary łącznie miałyby stanowić podstawę rozwoju gospodarczego i społecznego.