Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
porównanie jakości otworów montażowych po wierceniu i frezowaniu spiralnym konstrukcji przekładkowej typu AL/CFRP
Autorzy: Doluk Elżbieta
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 122
Strony: 3 - 12
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 21 grudnia 2023
Abstrakty: angielski | polski
Hybrid sandwich structures composed of aluminium alloys and CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer) are now frequently used in the aerospace industry. One of the factors inhibiting their application is the difficult processing resulting from the anisotropic nature of this type of construction. These materials are often joined by screws or rivets requiring mounting holes. One of the main problems is ensuring the quality of the holes after machining. The aim of this study is to assess the hole quality (dimensional and shape accuracy) and the occurrence of delamination after machining of a Al 2024/CFRP sandwich structure. In this experiment drilling and helical milling results were compared. A traditional HSS twist drill and a PCD milling cuter with a straight cut were used. The machining was carried out with a variable cutting speed. The tests were performed for two strategy of the machining – Al/CFRP (Al 2024 T3 – Carbon Fibre Reinforced Polymer) and CFRP/Al (Carbon Fibre Reinforced Polymer – Al 2024 T3).
Hybrydowe konstrukcje przekładkowe składające się ze stopów aluminium i kompozytów epoksydowo-węglowych (CFRP) są obecnie często stosowane w przemyśle lotniczym. Jednym z czynników hamujących ich zastosowanie jest trudna obróbka wynikająca z dużej anizotropowości tego typu materiałów. Konstrukcje te są często łączone za pomocą połączeń śrubowych lub nitowych wymagających otworów montażowych. Jednym z głównych problemów jest zapewnienie jakości otworów po obróbce. Celem artykułu jest ocena jakości otworów (dokładności wymiarowo-kształtowej) oraz występowania delaminacji po obróbce konstrukcji przekładkowej Al 2024/CFRP. W eksperymencie porównano wyniki wiercenia i frezowania spiralnego. Zastosowano tradycyjne wiertło kręte wykonane ze stali szybkotnącej oraz frez węglikowy o prostych zębach pokrytych powłoką diamentową (PKD). Obróbka została przeprowadzona ze zmienną prędkością skrawania. Testy przeprowadzono dla dwóch strategii obróbki – Al/CFRP (stop aluminium/kompozyt epoksydowo-węglowy) i CFRP/Al (kompozyt epoksydowo-węglowy/stop aluminium).