Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
Umorzenie zaległości podatkowej uzasadnionej ważnym interesem ekonomicznym podatnika
Autorzy: Wołowiec Tomasz, Cwynar Wiktor, Skowron Stanisław, Popik-Konarzewska Katarzyna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 14
Strony: 589 - 601
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 31 grudnia 2023
Abstrakty: angielski | polski
According to Article 67a of the Tax Code, the tax authority may write off a tax arrearage in a situation justified by important interests of the taxpayer or the public interest. Decisions to grant relief from tax liabilities are within the discretion of the tax authority, but cannot be arbitrary. It should be remembered that the public interest is not necessarily the same as the fiscal interest. It is in the public interest for taxpayers to regain financial self-reliance. The institution of remis-sion is an exceptional provision, as it allows tax authorities to remit tax arrears or interest only in exceptional cases justified by important interests of the taxpayer or the public interest. The legislature left it to the tax authorities to assess whether such grounds exist. Therefore, there is no basis for granting relief unless it is supported by "important interests of the taxpayer" or "public interest."
Zgodnie z artykułem 67a ordynacji podatkowej organ podatkowy może umorzyć zaległość podatkową w sytuacji uzasadnionej ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Decyzje dotyczące udzielenia ulg w spłacie zobowiązań podatkowych należą do uznania organu podatkowego, ale nie mogą być dowolne. Należy pamiętać, iż interes publiczny nie musi być tożsamy z interesem fiskalnym. W interesie publicznym jest, aby podatnicy mogli odzyskać samodzielność finansową. Instytucja umorzenia jest przepisem o charakterze wyjątkowym, pozwala ona bowiem organom podatkowym umorzyć zaległości podatkowe lub odsetki tylko w przypadkach wyjątkowych, uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ocenę, czy takie przesłanki istnieją ustawodawca pozostawił organom podatkowym. Nie ma zatem podstaw do udzielenia ulgi, jeżeli nie przemawia za tym "ważny interes podatnika" lub "interes publiczny".