Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
200
Lista 2024
Status:
Autorzy: Bulzak Tomasz, Wójcik Łukasz, Lis Konrad, Kusiak Tomasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 8
Wolumen/Tom: 125
Strony: 1 - 15
Impact Factor: 2,7
Web of Science® Times Cited: 1
Scopus® Cytowania: 1
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The research was financed in the framework of the project: Development of new rolling technologies for rail axle forgings, No. LIDER/9/0060/L-12/20/NCBR/2021. Total cost of the Project: 1 466 831.25 PLN. The project is financed by the National Centre for Research and Development under the 12th edition of the LIDER Programme.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
This article presents a study to estimate the possibility of determining the shapeand size of a Mannesmann effect crack using the finite element method. Exper-imental tests were carried out to obtain reference specimens with a crack. Arotational compression test of cylindrical specimens in a channel was used fortheexperimentalstudies.Finiteelementtestswerecarriedoutusingnineductilefracture criteria. In the first stage of the study, using the rotational compressiontest and the finite element method, the limit values of the fracture criteria weredetermined.Inthesecondstage,thedevelopmentofaMannesmanneffectcrackwas simulated using the limit values of the fracture criteria using the finite ele-ment method. Based on the analysis, it was found that the greatest agreement interms of void shape and size obtained in finite element method and experimentwas obtained for the Ayada criterion. Analysis of the progression of the shape ofthe void formed using the Ayada criterion showed that crack initiation occursas a result of maximum principal stress. The development of the resulting voidis the result of the action of the maximum shear stress as well as the maximumprincipal stress.