Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Autorzy: Dudziak Agnieszka, Kuranc Andrzej, Zając Grzegorz, Szyszlak-Bargłowicz Joanna, Słowik Tomasz, Stopka Ondrej, Droździel Paweł, Stopková Mária
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 16
Numer artykułu: 101194
Strony: 1 - 11
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 kwietnia 2024
Abstrakty: angielski
Current trends in the production of passenger cars focus on the development of the so-called intelligent cars, richly equipped with multimedia systems with uninterrupted access to the Internet, connected to digital road infrastructure leading to autonomous driving in the future. Such changes lead to the development of new solutions and testing them, first in laboratory conditions, and then in practical use with the participation of consumers, and especially drivers. Vehicle designers are guided by the idea of simplifying vehicle interfaces’ operation and making them more comfortable and easier to use, while maintaining safety standards for traveling people and other road users. However, the question arises whether they actually achieve the expected results. The authors of the work focused on selected solutions and on assessing the validity of using such solutions in terms of convenience and safety. Various factors influencing drivers' driving behavior were discussed, mainly related to media handling. The research was based on a survey questionnaire containing a number of questions addressed to people using particular systems. Vehicle users expressed their opinions on three solutions available on the market used in car cockpits (ASD – analogue switch dashboards, GSD – gesture/speech controlled dashboards, and TSD – touch screen dashboards). The analysis of the collected data made it possible to clarify the extent to which the use of the car cockpit is adapted to the actual needs of the users. In order to qualitatively evaluate the research results, correspondence and decision tree analyzes were used. The obtained results indicate significant differences in the assessment of communication interface solutions in groups of respondents due to different grouping variables.