Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
0
brak dyscyplin
Status:
Autorzy: Koszewnik Andrzej, Ambroziak Leszek, Ołdziej Daniel , Dzienis Paweł, Ambrożkiewicz Bartłomiej, Syta Arkadiusz, Bouattour Ghada, Kanoun Olfa
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 14
Numer artykułu: 8289
Strony: 1 - 17
Impact Factor: 3,8
Web of Science® Times Cited: 2
Scopus® Cytowania: 3
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: Open Access funding enabled and organized by Projekt DEAL. Project supported by the Ministry of Science in the frame of “Regional Initiative of Excellence" (A. Koszewnik, L. Ambroziak, D. Ołdziej, P. Dzienis). The research leading to these results has received funding from the commissioned task entitled “VIA CARPATIA Universities of Technology Network named after the President of the Republic of Poland Lech Kaczyński” contract no. MEiN/2022/DPI/2575 action entitled “In the neighbourhood - inter-university research internships and study visits” (B.Ambrożkiewicz).
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 9 kwietnia 2024
Abstrakty: angielski
This paper is focused on the diagnostics of multicopter UAV propulsion system, in which the temporary transient states occur during operation in faulty conditions (eg. not all motor phases working properly). As a diagnostic sensor, the piezo strip has been used, which is very sensitive to any vibrations of the multi-rotor frame. The paper concerns the precise location of the sensor for more effective monitoring of the propulsion system state. For this purpose, a nonlinear analysis of the vibration times series was carefully presented. The obtained non-linear time series were studied with the recurrence analysis in short time windows, which were sensitive to changes in Unmanned Aerial Vehicle motor speeds. The tests were carried out with different percentage of the pulse width modulation signal used for the operation of the brushless motor and for different locations of the piezosensor (side and top planes of the multicopter arm). In the article, it was shown that the side location of the piezosensor is more sensitive to changes in the Unmanned Aerial Vehicle propulsion system, which was studied with the Principal Component Analysis method applied for four main recurrence quantifications. The research presented proves the possibility of using nonlinear recurrence analysis for propulsion system diagnostics and helps to determine the optimal sensor location for more effective health monitoring of multicopter motor.